To innovate or to fade, that is the question!

“Innovation is the specific instrument of entrepreneurship. The act that endows resources with a new capacity to create wealth.”
Peter F. Drucker
Gaat het om toegevoegde waarde creëren of om het stimuleren creativiteit en innovatie? Dit mag u zelf bepalen, mogelijk helpt de automotive case u in dat proces.

Volgens Wikipedia is innovatie; de introductie van nieuwe ideeën, goederen, diensten en praktijken. Innovatie kan plaatsvinden binnen organisaties maar ook binnen bredere verbanden. Het proces van innovatie draait om dingen op een nieuwe (en zo mogelijk ook betere) manier aan te pakken. Creativiteit wordt omschreven als; (lat. creatio = scheppen) het vermogen om nieuwe en of ongebruikelijke oplossingen voor bestaande problemen te vinden. In mijn optiek zijn het beide middelen tot, maar waar het in essentie om gaat, is de toegevoegde waarde voor de klant en de ondernemer. Op dit moment wordt er stevig geadverteerd met Hansaplast pleisterspray a € 6 per busje t.o.v. traditionele pleisters van € 3 per pakje. Fantastische waardecreatie voor de klant (gemak & snelheid) en voor Beiersdorf en haar retail partners.
 

Vorige week verschenen er twee interessante berichten op dezelfde dag in het Het Financieele Dagblad.

bericht 1Ford brengt productie in Amerika terug
DEARBORN – Ford gaat drastisch snijden in de VS. De productie wordt in het vierde kwartaal met 21% teruggebracht om die meer in evenwicht te brengen met de vraag. Door het besluit komt de gehele productie van Ford in Noord-Amerika dit jaar 9% lager uit op ruim drie miljoen auto’s. Ford maakte twee weken geleden bekend een kwartaalverlies van $ 254 mln te hebben geleden. Het bedrijf zit al midden in een reorganisatie, waarbij tegen de 30.000 banen verdwijnen.
 

bericht 2
Grote vraag naar elektrische sportauto Verenigde Staten
AMSTERDAM – De Amerikaanse start-up Tesla Motors heeft binnen drie weken honderd elektrische sportauto’s verkocht voor $ 100.000 per stuk. Daarmee is de eerste serie van het model al uitverkocht. De Tesla Roadster is een van de eerste betaalbare sportauto’s die volledig elektrisch wordt aangedreven en vergelijkbare prestaties levert als door benzine aangedreven sportwagens. De Tesla heeft een bereik van ongeveer vierhonderd kilometer, wanneer de batterijen volledig zijn opgeladen. De auto accelereert van nul tot honderd kilometer per uur in vier seconden. De topsnelheid ligt op ongeveer 210 kilometer per uur.

Ford Motor Company, nummer 3 na Toyota en General Motors, met een gigantisch R&D departement in Dearborn en Californië, met 100 jaar automotive ervaring en een thuis markt die schreeuwt om zuinige karren; welke schroeven zitten hier los? Enkele jaren geleden is door Ford een ambitieuze ontwikkeling ingezet; de TH!NK auto en brommer, maar deze innovatie is al weer ter ziele. De TH!NK had geringe prestaties en een korte actieradius. De bijgevoegde afbeelding spreekt boekdelen.

Wel was het distributie model interessant. De aflevering en service, vooral accu slijtage, werden verzorgd door het Ford onderdeel Hertz. De sales online en daarom geen opgetuigde dealer kerstboom.

Richard Florida beweert in zijn boek uit 2002 “The Rise of the Creative Class” dat we in de jaren 90 de opkomst hebben kunnen meemaken van een nieuwe leidinggevende en sociale klasse: namelijk de creatieve klasse. Zij zijn de motor van de economische groei en welvaart geworden. Creativiteit is niet langer de externe noodzakelijke impuls, maar de regel. Ideeën zijn de nieuwe economische goederen geworden en die worden verhandeld.

Van een economie die vooral gestuwd werd door grote bedrijven evolueren we naar een creatieve economie. De grote bedrijven zullen niet verdwijnen, maar ze zijn niet langer de motor. Ze stoten immers op hun eigen grenzen in het organiseren en promoten van creativiteit en innovatie. Het volstaat niet langer, zoals vele grote bedrijven lang hebben gedaan, om een aantal goed betaalde wetenschappers samen in een R&D box stoppen om de gewenste creativiteit op te wekken.

Ook de computer industrie heeft zo haar iconen en meningen:

“Every day were saying, ‘How can we keep this customer happy?’ How can we get ahead in innovation by doing this, because if we don’t, somebody else will.”
Bill Gates quote (Founder of Microsoft Co.)

“Sometimes when you innovate, you make mistakes. It is best to admit them quickly, and get on with improving your other innovations.”
Steve Jobs quote (Apple co-Founder)
 

Hoe nu verder? Focus op toegevoegde waarde of stimulatie van creativiteit & innovatie?
Als u het weet mag u het zeggen op de recente internet innovatie: deze BLOG site!
 

Hieronder enkele DOs:

• nemen van risico van innovatie aantrekkelijker maken voor bedrijven, uitvinders, instellingen en organisaties
• ter beschikking stellen van meer geld voor onderzoek
• verminderen van regels en barrières voor bedrijven en instellingen
• vormen van clusters waar kennisintensieve organisaties (universiteiten, bedrijven, etc.) samenwerken
• voeren van een actief beleid door overheidsorganen om voor innovatieve methoden te kiezen in plaats van voor traditionele
• stimuleren van het nemen van octrooien
• belonen van initiatieven en mislukkingen
• innovatie als beoordelingscriterium
 

Hieronder enkele DON’Ts:

• ontbreken van innovatie in de strategie of visie
• continu veranderen van prioriteiten
• ontbreken van commitment van het management
• niet stellen van voorbeelden
• korte termijn denken
• interne focus i.p.v. klantfocus
• veranderangst
• crisis preventie, maar juist belonen crisis management
• alleen het management laten beslissen of nieuwe ideeën het licht mogen zien
• micro management
• “meten is weten is verbeteren” of andere management riedels

Door Christian ter Maat MCC, MMC, CMC; Directeur Carevolution; organisatie- en managementadvies. Succes thema’s bij opdrachtgevers van Carevolution: revolutie in merkdenken en retail concepten. Ter Maat publiceert ook op Eventbuzz en Reply To All.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *