Zo kan het ook

Wil je een nieuw mobieltje dan kun je je lol op. Je hebt ze met toeters, met bellen en met allebei. Tel daarbij op het aantal winkels waar je die apparaten kunt kopen en de ellende ligt op straat. Of in de winkels.

Ik heb een nieuwe telefoon nodig en wel een waarbij de toetsen ook doen wat erop staat. Als ik de 5 indruk wil ik ook een 5 en niet de mededeling dat ik mijn hele telefoonboek heb gewist. Ik wil ook toeters, maar geen bellen. En ik wil een winkel waar verkopers weten waar ze over praten.
Een dagje telefoonwinkelen levert veel onzin op. “Deze telefoon los kost u 369 euro, met abonnement kost hij 70 euro”, legt een verkoper uit. Het abonnement blijkt uiteindelijk 34,95 per maand te zijn met een looptijd van 2 jaar. Het aantal belminuten in die bundel blijkt net genoeg om naar huis te bellen om te zeggen dat je eraan komt. “Het is natuurlijk veel voordeliger met een abonnement”, lispelt de snelle verkoper. Een klein rekensommetje brengt hem aan het stamelen. “Niet echt een koopje he”, reken ik hem voor als ik mijn huidige abonnement en aantal belminuten vergelijk met wat hij voorschotelt. Hij zwijgt en kijkt me verbijsterd aan. Ik haak af. Hier geen telefoon voor mij.
Na al die rinkelende winkels met flitsende aanbiedingen besluit ik nog één winkel te proberen. “Hier hebben ze vast geen telefoons”, grapt de vriendin waarmee ik deze onzalige tocht afleg. De verkoper hoort haar opmerking en zegt: “Kan ik de dames helpen met het uitzoeken van een nieuwe kookset?” “Nee, ik kook niet, ik ben op zoek naar een nieuwe auto”, antwoord ik hem, en daarmee is de toon gezet. Hij knikt begrijpend als ik uitleg wat ik zoek en neemt ons mee naar een hoekje van de winkel. Daar pakt hij een willekeurige telefoon uit het rek en zegt: “Als je nu even wacht komt het nieuwe model uit. Dan wordt de telefoon die je nu wilt een stuk goedkoper. Een maandje wachten scheelt enorm in je portemonnee. Ik kan je nu wel van alles aansmeren maar daar word je vast niet blij van. En, nog een tip: kijk ook eens op internet.”
Zijn zacht gesproken woorden ontlokken me een brede grijns. Bij het verlaten van de winkel draai ik me om en roep vrolijk: “Bedankt voor het advies maar je hebt niet de goede kleur voor mijn nieuwe auto.” Hij grijnst terug en knipoogt.
Heerlijk. Zo kan het ook!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

robert
zand gooien ze in je ogen. Denken dat je dom bent en laat jij nu ook nog eens blond zijn...maar ik weet beter.....jij bent slimmer dan de rest. Hoop dat andere consumenten net zo slim zullen worden als you.

Leuk stuk!