We appreciate your business!

We appreciate your business and hope to work with your company again in the future, thank you for your order and we look forward to your next visit, we understand the value of your hard-earned Euro - we face the very same daily concerns that you do, thanks for giving us the opportunity............ fake or friendly?Als u net terug bent uit de USA zinderen de teksten zoals "hi how are you... " nog door het hoofd. ‘Niet gemeend' van een oppervlakkige cultuur wordt wel eens gescandeerd. Het is niet meer dan een begroeting zoals ook in Frankrijk ‘ça va?' ‘Oui; ça va'."We appreciate your business" is wel gemeend en niet zomaar een begrip. Amerikanen menen dit en vinden het belangrijk om dit te zeggen. Op een vlucht van Delta Airlines is dit een gebruikelijke afsluiting, waarbij Europeanen nog eens extra worden bedankt ‘for choosing Delta above their national carriers'. De essentie van het begrip; dankbaarheid persoonlijk kenbaar maken aan je klant is niet cultuur afhankelijk. Wie heeft dit onlangs nog aan zijn of haar klant kenbaar gemaakt?

Maar we sturen toch een kerstpakket. Jazeker, een kist wijn met stro of kartonnen doos met blikken en de handtekeningen van de hele afdeling op een kaart, tegelijk met alle andere ondernemingen in heel Nederland, dat maakt indruk! En persoonlijk is het ook, zeker als de account manager met zijn tot het dak beladen kerstpakketten Volkswagen diesel op de stoep staat te ronken.

Een persoonlijk en gemeend dankjewel na ontvangst of uitlevering van een order, werkt ook aan deze kant van de oceaan. Het is niet "cheesy" maar gewoon beleefd.

Door Christian ter Maat MCC, MMC, CMC; Directeur Carevolution; organisatie-, management- en communicatieadvies. Succes thema's bij opdrachtgevers van Carevolution: het terugdringen van bureaucratie (cutting the red tape), klantgerichtheid & klanttevredenheid; thema's vanuit twee perspectieven. Ter Maat publiceert ook op Gek op Klanten en op Reply to All.

© Copyright 2008 Carevolution

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Robert Kroon
applaus, geweldig stuk.......
Wat kunnen wij van de Amerikanen overnemen.....?

Groet

Robert
Richard Peters
Delta Airlines persoonlijk? Ik snap het even niet. Wat is er persoonlijk aan een gebruikelijk dankjewel? Let wel, "GEBRUIKELIJK" = standaard = onpersoonlijk! Ga maar na, hoe kan Delta Airlines nou aannemen dat ik welbewust hun maatschappij heb gekozen? Kunnen ze niet, en iedereen weet het! Misschien koos ik eigenlijk een ander maar was die volgeboekt, misschien schrijft mijn werkgever de "keus" voor Delta Airlines dwingend voor, etc. etc. Zo'n dankjewel kun je nog het best interpreteren als: "We zijn blij dat we weer zoveel stoelen bezet hebben". Da's even onpersoonlijk maar misschien wel een stuk eerlijker en echter.


Op het gebied van persoonlijk hebben de Amerikanen eerder iets van ons te leren dan andersom. Wat is er in vredesnaam nou "persoonlijk" aan een kistje wijn of ander kerstpakket gemaakt door de kerstpakkettenleverancier? Het is pas persoonlijk als ik voor mijn zakenrelatie precies die ene, speciale fles wijn uitzoek waarvan ik een half jaar geleden stiekum opving dat mijn klant daaraan zo verknocht is. Het is pas persoonlijk als ik iemand een kaart stuur met daarop mijn dankjewel voor een bijzonder jaar waarin een van de hoogtepunten het moment xyz was omdat mijn klant mij toen van iets heel wezenlijks bewust heeft gemaakt, namelijk abc.

Amerikanen persoonlijk in zakendoen? Laat me niet lachen! Probeer voor de verandering nou eens geen indruk te maken, maar zeg eens iets dat echt persoonlijk is, iets dat je eigen waarden en waardering reflecteert en ook nog eens een bewijs is van je BIJZONDERE realtie met deze klant.