Klanten zijn eigenlijk nét mensen!

Tijdens een netwerkborrel raakte ik bij toeval met hem in gesprek. Overduidelijk een ondernemer in hart en nieren. En in woord en gebaar. Ik vroeg hem ‘waar hij in deed’ en hij antwoordde routinematig ‘in naadloos getrokken precisiebuis’. Op mijn wat plagerige vraag ’en waar worden uw klanten nu écht gelukkig van?’ zei hij stomverbaasd: ‘tja, van naadloos getrokken precisiebuis natuurlijk!’. Omdat ik hem wat ongelovig aanstaarde vervolgde hij met ‘kijk, u kent natuurlijk onze klanten niet. Maar die worden nu eenmaal heel gelukkig van naadloos getrokken precisiebuis.’

‘Nee, natuurlijk ken ik uw klanten niet’ zei ik, ‘maar zonder te weten wie uw klanten zijn, kun je toch stellen dat ook úw klanten eigenlijk nét mensen zijn’. Nu was het zijn beurt om mij stomverbaasd aan te kijken.
‘Ja, natuurlijk zijn het nét mensen. Maar wat wilt u daarmee zeggen?’.
‘Nou, ik wil alleen maar beweren dat uw klanten buitengewoon gelukkig zijn als ze ervan op aan kunnen dat u altijd op tijd levert. Zoals afgesproken.’
‘Ja wat denkt u, leverbetrouwbaarheid is hartstikke belangrijk. Zeker bij naadloos getrokken precisiebuis’.
‘En verder willen ze, denk ik zo, als dat nodig is een stukje maatwerk. Dat u desnoods een keer afwijkt van de standaard naadloos getrokken precisiebuis .’
‘Oh zeker, flexibiliteit stellen ze ook erg op prijs.’
‘En mocht er eens iets mis gaan met die naadloos getrokken precisiebuis, dat u dan eerst een oplossing aanbiedt, in plaats van allerlei zinloze discussies aan te gaan over de vraag hoe dat nu allemaal kon gebeuren.’

Hij knikte alleen nog maar. ‘En waarschijnlijk worden uw klanten ook heel gelukkig als u meedenkt over goedkopere en betere oplossingen voor hun probleem. Ze houden ook van correcte en begrijpelijke facturen. Zijn gek op leesbare offertes. Houden van een snel antwoord op hun vragen en van vriendelijke mensen aan de telefoon.’
‘Dat klopt allemaal als een buis’ zei hij. ‘Eh … als een bus, bedoel ik natuurlijk.’ Er viel even een stilte. ‘U kent mijn klanten beter dan ik dacht’.
‘Dat is niet zo moeilijk’ reageerde ik, ‘want het zijn eigenlijk nét mensen’.
‘Ja maar, wat moet ik dan met die enorme voorraad naadloos getrokken precisiebuis?‘ vroeg de ondernemer geschrokken.
‘Oh, maakt u zich daar vooral geen zorgen over’ stelde  ik hem gerust. ‘Als u betrouwbaar bent, vriendelijk, correct, snel en u denkt op z’n tijd mee, dan wil die klant die naadloos getrokken precisiebuis er heel graag bij hebben.’
‘Maar wat zet ik dan op de factuur?’ vroeg hij enigszins bezorgd.
‘Oh, daar mag je gerust doen alsof je een partij naadloos getrokken precisiebuis hebt geleverd. Klanten zijn het gewend dat op facturen niet is vermeld wat ze nu eigenlijk écht bij je gekocht hebben’.
Dit is een van de 33 columns uit het zojuist verschenen boekje 'Klanten zijn eigenlijk net mensen!' van Jos Burgers. Elke column in dit boekje wordt afgesloten met 3 eyeopeners.

Voor meer informatie klik hier

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Coert Visser
Pro-lid
Beste Jos,
Wat doet jouw nieuwe boek Klanten zijn eigenlijk nét mensen! het goed zeg. Het is ook een erg leuk boekje dat lekker wegleest. Ik heb het met plezier gelezen. Proficiat!
Coert Visser
Anny
Een heel leuk boek dat inderdaad lekker wegleest.
De eyeopeners zijn leuk; het enige storende is dat niet deze allemaal uit eigen koker komen , terwijl ik nergens een bronvermelding of mededeling dát er citaten tussen zitten, terug kan vinden.
Dat vind ik jammer