Mijn beste marketingboek ooit!

Dit boek dateert al van 1981. En toch is het het beste marketingboek dat ik ooit heb gelezen. Ik heb het over ‘Positionering’ van Al Ries en Jack Trout. Ooit in een adem uitgelezen. En daarna nog vele malen geraadpleegd.

Voor wie op zoek is naar het onderscheidend vermogen van de eigen organisatie in relatie tot concurrenten, is dit boek een absolute must. Als ik ondernemers hoor klagen over hun concurrenten maak ik ze weleens voorzichtig duidellijk dat dat hun eigen schuld is. Dan hadden ze die concurrenten ook maar niet uit moeten kiezen. Concurrenten heb je niet, die kies je zelf uit. Dat is misschien wel de kortst mogelijke samenvatting van dit boek. Ries en Trout maken duidelijk dat potentiele klanten vele ‘ladderrs’ in hun hoofd hebben en dat het doel van marketeers moet zijn om hoog op die ladders te staan. Het liefst op plaats een. Alles driit om de breinpositie die je bij klanten en prospects inneemt. Het boek bevat zeer veel voorbeelden en leest daardoor heerlijk weg. Ik garandeer je dat je er geen spijt van zult hebben.

Heb je ook zo’n ultieme marketing-boekentip? Laat het je collega-marketingprofessionals via deze rubriek weten. Elke tip is van harte welkom. Kennis vermenigvuldigen vraagt om kennis delen.  

2 thoughts on “Mijn beste marketingboek ooit!”

Ed Sander 13 jaar ago

Okay, hier is mijn aanrader:

Strategic Database Marketing, Arthur Hughes

De derde editie is zojuist verschenen en het is een must voor iedereen die seriues bezig is met database marketing en CRM. Ik heb veel congressen bezocht en een aantal cursussen database marketing gedaan maar ik heb nergens zoveel geleerd als bij het lezen van dit boek. Veel zeer bruikbare adviezen, boordevol cases en leesbaar geschreven met een vleugje humor.

Check it out at:

http://www.dbmarketing.com/Books/DMS.htm

Greetz,
Ed

Reinder Koornstra 13 jaar ago

Er zijn zoveel marketingboeken die je ooit als beste kwalificeerde. Ook het boek van Ries en Trout, Positioning, ligt nog altijd, mét de nodige plakbriefjes, op mijn tafel.
Eén van de beste boeken over “moderne marketing” is het boek “E-business en E-commerce, een management perspectief” van Dave Chaffey, uitgegeven bij Pearson Education in Amsterdam en dus eenvoudig in de Nederlandse taal te lezen. (ISBN 9043005967. Ik heb dat boek ooit mogen reviewen, en dit was het boek dat ikzelf had willen schrijven. Geen prachtige bla-bla verhalen over de machtige wonderen van de E-business, maar koel en zakelijk beschreven hóe E-business het vak marketing kan aanvullen en verdiepen. Er zijn maar weinig boeken die E-business volledig integreren binnen wat we in dit vak al deden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *