Extra en voor niks? Of is het gewoon meer omzet?

Maar u kunt ook naar Mexico bellen …..’s nachts. U kunt ook altijd gebruik maken van onze filialen in het buitenland. U heeft toegang tot alle sportaccommodaties van onze club in de hele wereld. U kunt dan zonder extra kosten een fiets krijgen. Herkent u deze uitspraken ook? De verkoper heeft er altijd wel een aantal paraat, wanneer u afwegingen maakt voor het kopen van een simpele dienst of product. Waar vervolgens een heel pakket of arrangement aanhangt. Ja… zonder kosten…..

Bij het afsluiten van een abonnement bij HealtCity zit er de optie bij dat je over de hele wereld kan sporten in een van hun accommodaties. Je kunt dus echt heel ver gaan en toch sporten. Maar ook als je in Den Bosch sport, kun je ook in Amsterdam terecht. Dat klinkt leuk, maar in de praktijk werkt dat niet. Wanneer mensen al meer dan 15 minuten moeten rijden/fietsen om te gaan sporten… is er al een nieuwe drempel om te gaan.

Bij het boeken van een overnachting in een hotel komt het ook voor dat er alleen gebruik gemaakt kan worden van een arrangement. Ik wil graag twee overnachtingen van vrijdag tot en met zondag. Dat kan dan kunt u gebruik maken van ons arrangement. Heeft u meteen ook een fiets, een plattegrond, toegang tot onze sauna’s en een lunchbox voor uw wandeling erbij. Klinkt erg leuk, maar als je geen gebruik maakt van fietsen, sauna’s of wandelingen… dan blijft het bij leuk klinken maar het gevoel blijft dat je betaalt voor iets wat je niet wilt hebben.

U begrijpt natuurlijk ook wel dat het gehele pakket door iemand betaald moet worden. En wij weten als geen ander dat het de klant is die daar voor opdraait. En waarom draaien ze het niet om. Ik wil een basis product en daar wil ik ook voor betalen. En als ik extra’s wil, dan koop ik die er los bij. Ik denk dat het voor de consument vele malen inzichtelijk wordt en daarom alleen al voor een stijging in de omzet kan zorgen. Dan nog kun je er als bedrijf voorkiezen om bepaalde opties bij elkaar te voegen en een pakket prijs te maken. Maar dwing mensen niet in de hokje van een pakket.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Christian ter Maat
HealthCity, Fitness First en ClubSportive (met bijbetaling) hebben allen als deel van het sport- en firness concept, onbeperkt sporten in een andere vestiging. Bijvoorbeeld als u lid bent in den Bosch, dan kunt u terecht in Eindhoven, Amsterdam, New York en Hong Kong, voor zover de betreffende fitnessketens daar vestigingen hebben. Het is een onderscheidende aanbieding (niet meer als iedereen het gaat aanbieden) en voegt waarde toe voor de klant. Er zijn steeds meer mensen die in Brabant wonen en met regelmaat in Amsterdam werken. Ze zitten dan enkele dagen per maand in een hotel of Pied à Terre (zeker met de huidige filedruk). Hetzelfde geldt voor de frequent flyers onder ons. Bijvoorbeeld de top van de AEX, zit sinds de fusie met o.a. de NYSE, New York Stock Exchange- om de 2 a 3 weken in New York. Met andere woorden er is een (beperkte) doelgroep die met regelmaat verder dan 15 km rondom huis werkt en verblijft. Het vele reizen/verblijven is verre van CO2 neutraal en gewenst. Maar als het dan toch moet dan liefst enkele dagen op rij i.p.v. op en neer. Bovengenoemd fitness aanbod is ‘a big plus’ (de vreselijke pay-off van Chevrolet, vroeger Daewoo).

En nu, als klap op de service gedachte, het kost de aanbieder niets, want een mens kan slecht op één plaatst tegelijk sporten.’
<em>
Door Christian ter Maat MCC, MMC; Directeur <a href="http://www.carevolution.nl" title="Carevolution Management Consultants" rel="nofollow">Carevolution</a>; organisatie-, management- en reputatieadvies</em>