Goede actie in de autobranche

De autobranche is aan het omvallen. Een van de grootste ontslaggolven aller tijden woeden in Amerika en Europa. Ook in Nederland ontkomen de dealers niet aan saneren en medewerkers ontslaan. Het is eigenlijk ongekend dat de dominostenen zo snel kunnen vallen. Hoe hou je dan als middelgrote Peugeot dealer het hoofd boven water?

 

Door een hele goede gepersonaliseerde mailing te versturen die direct kan resulteren in omzet. Voorheen konden autodealers gebruik maken van het bestand waarin de kentekens stonden van alle autobezitters en op dat bestand werden selecties gedraaid. Zo kon het zijn dat wanneer u een Citroën reed u een aanbod kreeg van Peugeot, want uit historie bleek dat mensen tussen deze twee merken makkelijk switchten. Dat kan sinds een paar jaar niet meer. Wat dan? Dan moet je opzoek  naar creatieve andere wegen om en bestaande klanten maar ook nieuwe relaties binnen te halen. En niet alleen voor nieuwe auto’s  maar vooral ook voor onderhoud. Want daar wordt het geld verdient.

Dus wat heeft mijn Peugeot dealer Nefkens bedacht: Een relatief simpel kaart met daarop natuurlijk mijn naam en mijn huidige auto met juiste kenteken. Hij weet dat deze auto drie jaar geleden is aangeschaft en het dus mogelijk is (volgens de statistieken) dat ik hem dit jaar wil inruilen voor een andere jongere auto. Ook die heeft hij dat al voor mij aan de achterzijde op een rij gezet. Met de rekensom er naast. Want ik krijg ook nog eens een erg hoge inruil op mijn auto.

Zo ziet je maar weer dat met het combineren van de juiste gegevens je heel goed op het juiste moment bij je klant of prospect een aanbod kan doen. En op het juiste moment op de deurmat, vergroot ook je kans op respons.

 

Susan van Gorp

Zelfstandig marketing communicatie adviseur

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

K
Nou nou, poe poe, wat een rocketscience weer... Heel bijzonder hoor... Elke zichzelf serieusnemende dealer/ondernemer heeft wel een "originele" actie om zijn klanten te triggeren... dus wellicht is de grootste "nieuwswaarde" in dit bericht; Susan van Gorp, Zelfstandig marketing communicatie adviseur....?! Het aller belangrijkste in een gespannen markt als deze is voor meeste bedrijven om een heldere, duidelijke en zeker open communicatie te hebben met zowel haar klanten als het eigen personeel! (persoonlijk contact!) Met vaagheden en onzekerheid is niemand gebaat, integendeel. Echter als je als charismatisch leider je mensen uitlegt over hoe en wat, tevens vraagt naar een persoonlijke commitment van iedereen, tja dan ben je zoals dat mooi heet aan het, maatschappelijk verantwoord ondernemen! Succes een ieder. K, Sales & Communicatie Consultant (interim voor Automotive; o.a. Audi, BMW, VW, Saab, Hyundai, Skoda en Chrysler Jeep Dodge)