Het oude tijdperk van Airmiles

Airmiles als een van de eerste successen van klantkaarten zou meer naar deze tijd vertaald kunnen worden. Ondanks het feit dat jaren geleden de grote bedrijven zijn afgehaakt wordt er door het Nederlandse volk nog steeds veel gespaard. Ook heeft airmiles al vroeg de mogelijkheid geboden om aan te geven waar je wel en waar je niet over gemaild wilt worden. Ver voor de tijd dat we het hadden over juiste content op juiste moment. Het blijft wel een nieuwsbrief die is opgebouwd uit blokken, maar dan wel blokken die afgestemd zijn op mijn ingevulde interesses van zeven jaar geleden. Tja dat is jammer, door de jaren heen kan ik veranderd zijn qua smaak.

Daarnaast is het inwisselen ook aan vernieuwing toe. Veel bedrijven werken tegenwoordig met spaar actie, kijk een naar Optimel met zijn euro’s. Je hebt de code op het pak, vult die in op je pagina en klaar. Als je deze euro’s wilt inwisselen geef je dat aan, het wordt afgeboekt en je kan meteen een voucher printen of het betreffende cadeau wordt thuis gestuurd. Hoe dan ook het wordt meteen verwerkt, en je kan er meteen iets mee doen. Bijvoorbeeld in het geval van de voucher voor de sauna, meteen de volgende dag gaan. En daarmee speelt Optimel in op de algemene voorwaarden dat mensen tegenwoordig via internet de zaken meteen willen regelen en afhandelen. Ze willen het snel en nu.
Airmiles moet die slag nog maken. Het kopen van een kaartje van de Efteling, of andere dagattractie, is een van die zaken die handig zijn en waar je de miles voor wilt gebruiken. Helaas moet je dat wel ruim van te voren weten. Want het inwisselen gaat inderdaad makkelijk en worden direct afgeschreven van je saldo. Maar let op: je kan pas na vijf dagen de Efteling bezoeken. Want dan pas is de airmiles kaart geactiveerd. En moet je die laten zien bij de entree.
Tja dat is dan net vier dagen te laat… want als het goed weer is willen we bestellen en meteen gaan. Misschien is het idee om de keuze te geven aan de klant voor het printen van een voucher met barcode of via de airmileskaart. Is toch weer een bezoeker extra …

Susan van Gorp
Zelfstandig marketingcommunicatie adviseur.

2 thoughts on “Het oude tijdperk van Airmiles”

Robert Kroon 9 jaar ago

Air Miles is old school. Je hebt gelijk Susan! Misschien moet het worden geexporteerd naar Afrika. Daar zijn ze nog dol op spiegeltjes en kralen.

Martijn Brouns 8 jaar ago

Liep dus net tegen dezelfde muur op. Kaartjes Dolfinarium bestellen bij Airmiles voor morgen? Nope, ze worden …. o.p.g.e.s.t.u.u.r.d…?! Op zich is Airmiles hier wel bij gebaat. Ze hoeven geen ticketkosten met Dolfinarium te vereffenen en kunnen wel een geweldige actie met meerdere grote pretparket cclaimen (als puntje bij paaltje komt maakt er toch niemand gebruik van). Maar of dat je dan meer ‘loyal’ maakt vraag ik me af…

Ben om die reden bij Shell weer overgestapt op zegels … Die kun je tenminste direct bij de pomp inwisselen voor harde knaken. Money talks.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *