Is de ING BANK gek op klanten?

Wist u het al? De ING Bank Adviesmarathon weken zijn in volle gang. Op de televisie worden we plat gebombardeerd met lollige commercials. In de dagbladen zien we opvallende advertenties. Maar wat voor zin hebben deze massacommunicatie inspanningen als in het dagelijkse leven het lastig is om een ING-adviseur te spreken. Mag ik u uitnodigen om het telefoonboek te pakken en het telefoonnummer van de dichtstbijzijnde ING vestiging te zoeken. Ik zal de uitkomst verklappen. Die vindt u niet! Maar wat nu als u toch een advies van de ING wenst? 

ING zakelijk....een andere tak van sport?

Wij hebben al sinds 2000 de ING bank als huisbankier. In de beginjaren kwam regelmatig een accountmanager van ING Bank langs. De ING Bank Volendam mochten wij bellen als het nodig was. De accountmanager van de vestiging Volendam kwam regelmatig langs,  dronk een kop koffie. Hij onderhield goede contacten met ons  en we gebruikten hem als klankbord en via hem regelden wij onze bankzaken. Jeroen Mars, want zo heette hij, werd door de ING bank aan de kant gezet. Wij kregen een brief van de ING Bank om dit te melden. Daarna hoorden wij niets meer. Jammer.

 

En bij wie moet ik zijn bij de ING Bank?

September 2006. Wij willen een finacial lease product aanschaffen bij ING maar hebben geen contactpersoon meer. Wij beginnen in het telefoonboek. Een 0800-nummer. Driemaal doorverbonden. Elke keer weer het verhaal. Wij wilden een MKB-adviseur. Na nog een keer doorverbinden proberen wij het via het web. Als je een vraag instuurt via de ING site duurt het meer dan een week alvorens er contact wordt opgenomen. Dat willen wij niet. Snelheid is voor ons belangrijk. Nogmaals de telefoon gepakt en ja hoor....een adviseur wil ons te woord staan. Ze zit in Beverwijk! Enfin, na veel getouwtrek komt ze a.s. woensdag op bezoek en kan ze ons misschien helpen. Als u dit zo leest denkt u dan ook niet als ondernemer.....is de ING wel gek op (haar) klanten.?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Annemarie van Heezick
Banken zijn goed als inventaris voor de rest wordt je opgelicht waar je zelf bij staat.
Een goede bankdirecteur is schaars geworden en dat heeft allemaal te maken met een goede balans tussen IQ en EQ.
vr.gr.AN
Jos Steynebrugh
Ik heb het helemaal gehad met alle afsplitsingen van wat óóit PTT was. De muffe lucht van ambtenaren hangt er na 50 jaar nog steeds. Bij mij in de buurt was een vestiging met 5 medewerkers. Lunchtijd: 1 loket is open, de andere vier doen iets onduidelijks met papiertjes. Lange rij voor dat ene loket, soms wel tot buiten. Nu komt de strategische move: het filiaal wordt ondergebracht in een boekwinkel. Tja en die gaat pas om 10.00 uur open 's morgens, da's logisch hè? Buiten geen brievenbus meer. Als ie open is wordt de ramp bemand door één medewerker. Resultaat: nog véél langere rijen tot buiten. Da's héél knap bedacht, PTT (ik blijf jullie zo noemen tot jullie iets doen waardoor ik je nieuwe naam ga onthouden): dezelfde non-service als vroeger, maar met véél minder personele kosten.

Wat ik niet snap is hoe dit "kweekje" gewoon doorgaat met bestaan. Hallo, PTT, het is 2006 en 7x24 en . . . vijf voor twaalf. De eerste de beste concurrent die het een haar beter doet dan jullie wint onherroepelijk. En da’s geen moeilijke opgave. Hallo, PTT, wakker worden. Leg een stapel klachtenformulieren op elke toonbank en . . . wel lezen natuurlijk en . . . wel wat mee doen, hoor.

Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Annemarie van Heezick
Beste Jos

Sommige mensen verander je niet en om tijd te sparen kan je je beter focussen op mensen en bedrijven die wel goed en snel handelen.
Annemarie van Heezick Wellness
Jos Steynebrugh
Annemarie,
Je hebt gelijk. Toch blijf ik het mengseltje van domheid, luiheid en arrogantie aan de kaak stellen, anders blijft iedereen gewoon slaapwandelen.
Liever Don Quichotte dan "zal mijn tijd wel duren"
Jos
Piet M.
Nou, dit is echt wel een uitzondering. Bij de ING geven adviseurs vaak hun rechtstreekse nummer aan klanten. En heeft u het nummer niet gehad, dan kunt u dat toch even vragen? Vooral mensen die een eigen bedrijf hebben willen meteen met een adviseur praten en dat begrijpt de ING heel goed en daarom krijgt u het rechtstreekse nummer van een adviseur, en u kunt ook altijd het (gratis) servicenummer bellen. Deze servicelijn verbinden u door met de juiste persoon/filiaal.
Robert Kroon
Beste Piet,

We hadden geen adviseur, geen visitekaartje en geen contactpersoon. Wij begonnen zoals iedere potentiele klant vanaf het punt nul. Daarnaast hebben onze huidige contactpersonen (accountmanagers) er een handje van om niet terug te bellen. Afspraken niet na te komen. Wij hebben van ING bank geen hoge pet op. Dus ING stop met je externe comm.campagnes want als je toch niet bereikbaar bent, je afspraken niet nakomt...heeft reclame maken geen zin.
ton
beste robert en piet,
het klopt dat de ing medewerkers hun afspraken zelden nakomen en gemaakte fouten nooit erkennen
dit is mijn langjarige ervaring klachten worden
arrogant beantwoord.
Peter
Het probleem met grote organisaties is dat op het niveau waar de beslissingen vallen men mijlenver van de klant af staat. Men beseft wel dat zij klanten nodig hebben om geld te verdienen, maar een klant is op dat niveau iets abstracts. Hoe kun je op dat niveau nadenken over klanttevredenheid en over de optimalisatie van je dienstverlening, als je bij wijze van spreken niet eens weet wie je klanten zijn en wat jouw klanten beweegt. De arrogantie die ontstaat door de macht van grote getallen kan alleen maar gebroken worden als klanten massaal afhaken. En dat gebeurt helaas niet (of te weinig).
A.Meijer
Mijn ervaringen met een hypotheekaanvraag zijn ook zeer negatief en vergelijkbaar met die hierboven beschreven: 1. contact voor een hypotheek is alleen mogelijk via de hypotheekadvieslijn, 2, een direct nummer heb ik nooit gekregen, 3. ook e-mailcontact is niet mogelijk, omdat dit tegen de privacy zou indruisen. 4. Mijn ervaring is inmiddels dat sommige toegestuurde stukken kwijt zijn. 5. na langdurig aan de telefoon hangen is de reactie van de goed getrainde medewerkers dat er een briefje bij de hypotheekadviseur wordt neergelegd met verzoek terug te bellen. Terug bellen is er niet bij. Na zelf terug bellen en veel druk zetten op momenten dat afgesproken is dat ik teruggebeld zou worden, heb ik twee keer de hypotheekadviseur aan de lijn gekregen. 6. de hele behandeling heeft inmiddels 4 maanden (!) geduurd en is nog steeds niet afgesloten met een formele brief.
Op basis van mijn ervaringen zou ik iedereen afraden om een hypotheek bij de ING-bank te nemen.
A.Meijer
A. Aarts
Vorig jaar augustus zijn we begonnen met een eigen zaak. 3 maanden later begon de crisis waardoor opstart wat moeizamer verliep dan verwacht en stelden we begin 2009 voor aan de ING om evt. een andere oplossing te vinden om meer ruimte te krijgen om de aflossing over een langere termijn te laten lopen(wat nog niet nodig was en nog niet nodig is) . Omdat wij meedenken en willen voorkomen dat het eventueel nodig zou zijn hadden we dit voorgelegd bij de ING. In plaats van ons te informeren blokkeerden ze onze rekening(terwijl we netjes betalen) en hadden we plotseling geen werkkapitaal meer en moesten we maar contact opnemen met de incasso(nooit mee in aanraking geweest) maar deze konden ons niet helpen omdat wij geen achterstand hadden en nog steeds niet na bijna 10 maanden. We hebben gebeld, mailtjes en brieven gestuurd en nog geen reactie krijgen dan alleen maar dreigementen dat we binnen zoveel dagen het volledige bedrag terug moeten betalen anders komen ze beslag leggen op alles!etc. We hebben een starters contract voor 5 jaar en ze zeggen deze eenzijdig op met de mededeling dat ze geen vertrouwen hebben in onze onderneming, terwijl we als het zo doorgaat we het eerste jaar al quit spelen. Er is blijkbaar een foutje gemaakt en een piefje aangezet voor blokkade die ze niet meer uit kunnen zetten. Het geld staat bij de incasso waardoor we ook nog elke maand een forse boete krijgen van de ING  Hoezo klantvriendelijk en hoe gaan bedrijven failliet terwijl dit absoluut niet nodig is. Wij gaan door want wij krijgen geen staatssteun en zullen door moeten, zeker als je ziet dat het aan het groeien is en we de rekeningen gewoon kunnen betalen en zullen niet zomaar opgeven. 
Ben Scheepers
Hallo allemaal,

Was voornemens om over te stappen naar ING bank. Maar na het lezen van jullie reacties heb ik besloten hiervan af te zien. Voor jullie sterkte.
Nuijens,H.F.
Als trouwe klant van ING  heb ik me niet laten beinvloeden door de economische maleise van de laatste tijd , Mijn aandelen ing die daar al zo'n 7 jaar liggen zijn inmiddels gekelderd van € 30. -naar  € 2.5  resp nu € 7.-
Toen de ING de trouwe aandeelhouders  de gelegenheid bood  om van het claimrecht gebruik te maken en nieuwe aandelen te kopen ben ik naar het dichtbijzijnde kantoor in Arnhem ,Willemsplein,gegaan .
(Staat overigens niet in het telefoonboek)
Daar kon men mij niet helpen maar ik kon het ook via  internet regelen.
Dat heb ik dezelfde dag nog gedaan via Amsterdam.
Men vertelde mij daar dat het geregeld was.
Vandaag heb ik mijn afschriften van de ING. nagezien maar er bleek niets van mijn rekening gehaald te zijn.
Daarom heb ik vandaag telefonisch om inlichtingen gevraagd.
Hoewel ik voldoende geld op mijn rekening kreeg ik te horen dat er niet genoeg geld op het Depot nr te staan.
Dit was kennelijk voor de ING geen reden om contact met mij op e nemen maar de zaak af te blazen.
Ik zou teruggebeld worden maar ook daar hoor ik niets meer van.
H.F.Nuijens
B. Kuyper
ING is onpersoonlijk en arrogant. Als er een probleem is word je door niemand gehoord. Geen communicatie mogelijk. En heeft nog nooit gehoord van redelijkheid en billijkheid. Wil er niks meer mee te maken hebben. De Mafia is niks vergeleken bij het bankwezen. En kijk ze allemaal besmuikt lachen om de ondergang van DSB. Ze zijn allemaal geen haar beter.
En wil ook nog even wijzen op de terechte opmerking van Peter (6-6-2007)
Mansur Afzal
Laatst heb ik een bedrag van €3100,-  (het was voor de aankoop van een auto)op een rekening gestort en dat was de verkeerde rekening. We zijn naar de ING geweest en ze zeiden dat ze het bedrag binnen 10 dagen zouden terugstorten. En we hebben nog helemaal niks vernomen en de 10 dagen zijn allang verstreken. Wat moet ik doen? Ik wil heel graag mijn geld terug zodat ik mijn auto kan aanschaffen!
Groeten,
Mansur Afzal
Mark
Ik kan de INGBank wel uitkotsen. De bank die met zijn risicovolle beleggingen ook zijn steentje heeft bijgedragen aan de kredietcrisis waardoor ik nog altijd in de WW zit. Ik kan er niet over uit hoe schofterig en arrogant ik nu door diezelfde bank behandelt wordt nu ik moeite heb met elke maand rond komen. <strong>Die bank moet zich helemaal KAPOTSCHAMEN met hun beleid!!!</strong>
blijdenstein
ik probeer al 8x u te bellen op 0900533 en wat krijg ik alleen maar een comp stem er aan die vraagd of ik een toegangs code moet hebben van mijn rekening  zijn jullie altijd zo achterlijk te ontvangen dan zie ik mij genootzaak voor mijn bankzaken naar een andere bank te stappen ik heb namelijk een belanrije vraag en blijf maat telefoonis proberen belachelijk zou u mij kunnen bellen het is nog al dringend  0455722494
hoogachtend
j blijdensien rekeningnr 2189096