Klant is weer klant of wordt het nooit

Het is weer even geleden, en zelfs tijdens de vakantie kom je de meest fijne klant acties of klantmomenten tegen. Waar ik toch niet helmaal om heen kan. Zelfs niet wanneer ik op vakantie ben. Mij lijkt dat wanneer je in de reisbranche werkt je belangrijkste doel is je klanten een fijne vakantie te bezorgen. Waarbij de klant het idee heeft dat hij welkom is en dat zij er alles aan zullen doen het zo plezierig mogelijk te maken. Wel dat kan volgens een receptioniste in Frankrijk vooral door:

hele strakke korte openingstijden, meteen bij aankomst moet je bevestigen, dat je echt na een week weggaat, liefst 3 dagen van te voren, je mega hoge bedragen moet betalen als borg,  als de lakens er niet liggen wanneer je 's avonds om 22.30 je huis binnenkomt en ze komen ze dan uiteindelijk toch brengen zeggen dat dat services is; nee dat ze er gewoon liggen dat is service.

En op de vraag waarom kosten de lakens drie keer zo veel voor een week huur, als wanneer ik ze koop in de winkel? Het antwoord geven: C'est la vie monsieur?

Het kan ook anders, en dat zie vaak ook ontstaan als de markt in beweging is. En wanneer de consument steeds meer aan de knoppen komt te zitten. Zo gaven de uitgevers van kranten ook niet zo veel om de klant. Tegenwoordig gaat dat gelukkig anders. Er zijn mooie klantpassen, met goede klantaanbiedingen. Er zijn klantpanels zodat je ook nog invloed hebt op de krant en je een mening kan geven. En dan is er de vakantie service. Je krant wordt 2 weken of langer bij een vriend of vriendin bezorgd. Heb jij geen last van al dat papier al je thuis komt en is nog maatschappelijk verantwoord ook. Maar het leuke is dat ze ook een Welkom thuis kaartje sturen. 2 dagen na thuiskomst , allereerst om je welkom thuis te heten en daarna om te checken of de bezorging ook weer gestart is. Zo niet een verkort nummer om te bellen. Een heel vriendelijke gebaar waar je een glimlach van op je gezicht krijgt. En wat zo weinig kost maar wederom weer zoveel oplevert.

Dus bedrijven denk eens na om gewoon de verjaardag te vragen van je contactpersoon, en stuur gewoon een verjaardagskaart naar je klant. Het levert zoveel meer op dan de postzegel die het kost.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>