Niet zo gek op klanten

De economie trekt aan. Dat merk je. Bedrijven en bedrijfjes schieten als paddenstoelen uit de grond (vind nog steeds overigens dat paddestoel beter staat…). Uit cijfers van de Kvk blijkt het aantal startende ondernemers vorig jaar hoger dan ooit. Ik vraag me af hoe lang een aantal bedrijfjes blijft bestaan. Sommigen lijken helemaal niet zo gek op klanten....

De economie trekt aan. Dat merk je. Bedrijven en bedrijfjes schieten als paddenstoelen uit de grond (vind nog steeds overigens dat paddestoel beter staat…). Uit cijfers van de Kvk blijkt het aantal startende ondernemers vorig jaar hoger dan ooit. Ik vraag me af hoe lang een aantal bedrijfjes blijft bestaan.

Een kleine ondernemer bood zich, een poos terug al weer, via een kennis bij mij aan voor het herzien van mijn website. Ja, daar had ik wel oren naar. Ben er al wel mee bezig maar alle hulp is welkom.

We maakten een afspraak en ik vertelde in het kort wat ik wil, waarom, hoe en wanneer.

Hij kon zich er helemaal in vinden, droeg allerlei suggesties aan en kwam vooral met problemen op de proppen die ik helemaal niet heb en ook zeker niet wens te krijgen.

Ik stelde hem een aantal vragen en hij begon omstandig aan de uitleg. Het enige probleem was dat hij ging uitleggen wat ik niet vroeg.

Kijk, ik ben niet geheel onkundig met computers, heb echt wel een idee hoe zaken werken en ik vroeg hem dus nog maar een keer wat ik nu uiteindelijk wilde weten:

welk CMS hij mij kon leveren.

Weer begon hij me omstandig van alles uit te leggen over de opbouw van de site, de html codes en dat het met de ene CMS makkelijker was om bijvoorbeeld een foto te uploaden dan met een ander.

Zucht. Dat weet ik allemaal al. Ik heb de kennis van ongeveer tien CMS’sen tot mijn beschikking. Ik wilde, nogmaals, weten welke hij leverde.

Hij keek me aan. ‘Maar als u een code copieert dan hoeft u helemaal geen CMS’, zei hij.

Ik vroeg nog een paar andere dingetjes over het ontwerp van de site (al in een ver stadium) en hij begon me te vertellen dat het misschien makkelijk was als ik alle ideetjes aan hem overliet want, zo beweerde hij zonder blikken of blozen, "het is voor vrouwen altijd moeilijk om te bepalen hoe zoiets als een site eruit zou kunnen zien en daarom zou hij het ontwerp wel regelen."

Ik heb hem toen vriendelijk bedankt voor zijn moeite en wat minder vriendelijk voor de mijne.

Hoe is het mogelijk als je zelf een klantenkring op wilt bouwen dat je dan zo slecht luistert naar je klanten, zo kort door de bocht een conclusie trekt, zo ongelofelijk stupide bent dat je niet eens door hebt dat je over een grens gaat.

Klap op de vuurpijl: ik kreeg een mail: ‘Of ik zijn voorstellen goed vond en op zijn aanbieding wil ingaan’.

Ik verwacht dat dit haantje geen lang leven beschoren is. Hij was zo duidelijk niet gek op klanten. Dit soort bedrijfjes valt in de categorie ééndagskuikens en die zijn slechts goed voor één ding:

veevoer!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

robert
en heb je het hem ook zo verteld? Wellicht kan hij nog veel van je leren.....