Traditionele relatiegeschenken: grote onzin

Jaarlijks worden miljoenen uitgegeven aan traditionele relatiegeschenken. Je mag ook incentives zeggen. Ik verbaas me er nog steeds over dat er voor zoveel geld aan die onzin wordt uitgegeven. Want wees eens eerlijk: kun jij je nog herinneren wanneer je voor het laatst een waardevol relatiegeschenk hebt ontvangen. En van wie het was. De kans is groot dat je het niet meer weet. Vraag is dan ook of de traditionele relatiegeschenken nog wel nuttig zijn.

 

Laatst plofte de dikke catalogus van IGO Post weer op mijn bureau.

IGO-POST houdt zich bezig met het leveren en bedrukken van promotionele artikelen voor zakelijke opdrachtgevers in alle sectoren.

Aanstekers, pennen, vlaggetjes, plastic troep, sleutelhangers…pagina’s vol met onzin tref je in de catalogus van dit bedrijf. Ik denk dat de effectiviteit van dit soort prularia zero is.

 

Weg met die troep

Daarmee zeg ik niet dat alle relatiegeschenken op de helling moeten. Als een organisatie kiest voor een goed doordacht thema geschenk, met een verhaal, acht ik de kans groot dat de ontvanger dit soort geschenken wel kan herinneren.

Originaliteit, creativiteit en duurzaamheid kunnen tevens de pijlers zijn van een succesvol reclamegeschenk. Dus als je als ondernemer echt wilt scoren moet je met een relatiegeschenkbedrijf in zee gaan die creatieve specialisten aan boord hebben. Mensen met verstand van zaken. Geef ze de ruimte en betaal ze ook voor de tijd die ze er in steken om te zoeken naar een creatief relatiegeschenk.

En nogmaals….weg met die troep die onze bureaus vervuilen

7 thoughts on “Traditionele relatiegeschenken: grote onzin”

Frans Beskers 13 jaar ago

Beste Robert,

Zo kunnen we alle dienstverleners (met een u zegt en wij draaien houding) wel in de prullenbak gooien. Zal een flinke opruiming geven.
Ik ben het wel met je eens dat we met al onze uitingen ons steeds moeten bezinnen op “wat voegt het toe aan onze klanten”, “wat betekent het voor ons imago”.Kortom durven kritisch te zijn en bewandelde paden bewust negeren. Een goed product/dienst levert vanzelf nieuwe klanten op.
Alleen moet ik wel kwijt dat ik het krijgen van kadootjes wel stiekem leuk vind.

Willem Mastenbroek 13 jaar ago

Het krijgen van kadootjes leidt ongetwijfeld toit het opleuken van relaties maar als niemand het zich meer herinneren kan ben je wel je geld kwijt.

Een goed thema geschenk of een origineel kado bedenken zonder dat het patserig wordt is maar weinigen gegeven. Heb je zo’n persoon niet in de buurt houd dan toch op met die bende.

En dan die kerst- en nieuwjaarskaarten is dat eigenlijk ook niet weggegooid geld. Geef het aan een goed doel of stop het in je zak!

Cilla 13 jaar ago

Krijgen van kadootjes? Krijgen we dan een kadootje of betalen we er zelf voor? Gratis pen…. hoezo gratis? Al die ‘kadootjes’ worden uiteindelijk doorberekend in de prijs die je betaald. Er blijft dan weinig kado over. Nee, geef mij maar een korting en laat al die prullaria maar achterwege.

Willem Jansen 13 jaar ago

Wat een zielig betoog zeg. Kent blijkbaar de achtergrond van dit bedrijf niet, want de eigenaar is volgens mij niet alleen de eerste geweest die direct mail succesvol introduceerde in Nederland, maar heeft ook een enorm succesvol bedrijf neergezet. Misschien kun je je als vermeend “marketing-expert” meer verdiepen in het type marktbewerking wat hier (maar bv. ook bedrijven als Wehkamp en Viking) succesvol toegepast wordt. Was het immers niet de klant die beslist ? Wanneer je als direct mail company (zonder face to face contact, wat die zgn. creatieve en dure reclamejongens nodig hebben) zoveel bedrijven kunt aanzetten om bij jou te kopen doe je misschien toch wel een aantal zaken goed ?

Conny Smeekes 12 jaar ago

De ontvanger van een cadeau waardeert over het algemeen de geste van het geschenk zeker. De inhoud laat nog al eens te wensen over.  Ikben het daarom een met de stelling "Als een organisatie kiest voor een goed doordacht thema geschenk, met een verhaal, acht ik de kans groot dat de ontvanger dit soort geschenken wel kan herinneren". Met de hedendaagse interent technieken kan elke onderneming zijn relaties ook tevreden stellen wanneer de relatie (externe of werknemers) zelf kan kiezen. Dat is de reden waarom mijn bedrijf tot nu succesvol is in de markt.
Met name de keuze vrijheid is de pijler  van een succesvol geschenk.

Lulu 10 jaar ago

Ik denk door de krediet crisis dat veel relatiegeschenk bedrijven veel probelen hebben. bedrijven geven dus veel minder relatiegeschenk weg. de succes van relatiegeschenk is niet zo groot.

Leonie 10 jaar ago

In een grijs verleden werkte ik voor Randstad Uitzendbureau, op het hoofdkantoor. Daar hoorde ik het volgende verhaal: een concurrent van Randstad had een prachtig relatiegeschenk bedacht. De dames (het zijn nu eenmaal meestal dames die in de filialen werken) van deze concurrent lieten bij al hun relaties een vissekom met twee goudvissen bezorgen. Heel origineel. Er waren maar weinig relaties die dit geschenk op prijs stelden.
Doet u mij maar een goede pen. Altijd handig. Een pen is tevens een goede graadmeter gebleken voor de kwaliteit van de schenkende organisatie. Mijn ervaring is namelijk dat de kwaliteit van de pen meestal samenhangt met de kwaliteit van de organisatie die er naam en logo op heeft laten zetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *