WAT DOET HET BKR MET JOUW GELD?

 Vrijwel iedereen die een krediet heeft is bekend bij het BKR  (Bureau Kredietregistratie). Grote kans dat dit ook voor jou geldt. Wat weet BKR eigenlijk, wat doet BKR met die informatie en wie kan die informatie inzien? Zo luidt het intro van een informatiebrochure van de BKR. De BKR kan er voor zorgen dat je wel of niet een lening kunt sluiten, iets op termijn kunt gaan kopen of een lease contract kan aangaan. Maar wat nu als een instantie, zonder dat jij het weet, jou opgeeft als ‘wanbetaler' bij de BKR? Dan heb jij een probleem en begint de ellende.......

 
Big Brother in de financiële wereld
zet jou klem
Onlangs wilde ik een "financial lease" contract sluiten bij de Postbank. Nadat ik al het papierwerk had ingezonden naar de Postbank, werd ik teruggebeld. Uw verzoek wordt niet gehonoreerd. U staat geregistreerd bij het BKR. Ik was stomverbaasd. Zo ver ik weet heb ik nergens een betalingsachterstand, schuld of iets dergelijks. Voorzichtig maar even met BKR gebeld. Die meldde me: "u moet naar uw bank gaan om na te gaan wie u heeft laten registeren. U dient een formulier in te vullen, een kopie van een legitimatiebewijs bij te sluiten en € 4,50 te betalen. En dan krijgt u een paar dagen later per post bericht". Ik vroeg heel beleefd: "maar wat nu als een partij mij ten onrechte heeft aangemeld?" De medewerkster van BKR: "Dan heeft u een probleem en moet u met de instantie die u heeft laten registeren de zaak oplossen, dag mijnheer. Veel succes." Tja, daar sta je dan in je hemd. Je weet niet wie je heeft laten registeren en ondertussen sta je met lege handen. Pijnlijk. Nu komt het voor dat kredietinstanties fouten maken bij de registratie van het BKR. Let op, anders blijf je nog vijf jaar geregistreerd bij het BKR als wanbetaler!

 
Consument in het nauw
Ik kan niet anders concluderen dat banken en financiële instanties gek zijn op klanten, maar heel onzorgvuldig met consumenten kunnen omgaan en zelfs fouten kunnen maken zonder dat de consument daar in gekend wordt. Sterker nog, hij moet er voor bloeden, geld betalen en op z'n knieën gaan om te vragen of de fout  van banken e.a. rechtgezet kan worden.........Je bent gewaarschuwd...Big Brother is watching you!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

C
Tja, een jaar of 10 geleden maakte de postbank reclame voor studentenrekeningen. In krappe tijden wat ruimer zitten, rood staan was geen probleem. Echter, jaren later en al geruime tijd aan het werk, mocht ik geen creditcard aanvragen. Doordat ik in het verleden rood had gestaan. Klant kwijt.
Johan
Lekker tendentieus artikel! Ik stel voor dat de schrijver eerst eens goed de bewuste brochure doorleest, naar mijn idee wordt hier helder aangegeven wat de rol van het BKR is en hoe je als consument voor je eigen belang kunt opkomen.
Robert Kroon
okay, wellicht werk je voor de BKR, maar maak dan maar eens duidelijk waarom er achter de rug van de consument om een 1-2 tje wordt gespeeld tussen kredietverstrekkers en de BKR. En als je eenmaal een BKR stempel op de voorhoofd hebt, blijft die 5 (lees Vijf) jaar zitten. In het kader van gek op klanten....daar wordt de klant dus gek van.
Johan
Robert, ik werk niet voor het BKR maar wel bij een kredietverstrekker. Het BKR mengt zich niet in inhoudelijke discussies over terechte of onterechte registraties en dat draagt m.i. ook bij aan de onpartijdigheid/neutraliteit van dit instituut. Overigens worden kredieten altijd aangemeld, het toont daarmee niet alleen betalingsproblemen maar juist ook dat het merendeel van kredieten keurig wordt afbetaald.
Het BKR bepaalt nooit of kredieten of creditcards etc. worden verstrekt. Het is altijd de kredietverstrekker die informatie verzamelt (waaronder BKR) en uiteindelijk een beslissing neemt. Daarbij wordt soms ten onrechte als oorzaak het BKR genoemd terwijl ze feitelijk het betalingsbedrag van een aanvrager of het grote aantal leningen dat op naam van de aanvrager staat gemeld bij het BKR bedoelen.
Lastig blijf het natuurlijk wel dat je als ontevreden klant over een BKR-registratie moet klagen bij de partij die de negatieve registratie heeft aangemeld bij het BKR. De aanmelder gaat er dan al vanuit dat je als klant een wanbetaler bent.
Wellicht dat het goed zou zijn als partijen die negatieve registraties aanmelden bij het BKR verplicht worden om op verzoek van de klant duidelijke argumentatie te geven over de reden (bewijslast bij de aanmelder) zodat je sneller en eenvoudiger het tegendeel kunt bewijzen.
Robert Kroon
Beste Johan,

Dank voor je constructieve commentaar. Met name het laatste gedeelte van het commentaar spreekt me aan. Een ontevreden klant die op dit moment geen kant op kan.......
jason
Ik vindt persoonlijk dat wanneer je alles netjes hebt afbetaald je weer een hypotheek cq lening kan aanvragen ook al heb je wat te laat betaald dus van 5jaar naar 2jaar is lang zat!!
Justus
Het is wel goed dat de bkr iets meer communiceert wat ze precies doen,e n hoe het in zijn werk gaat. Op www.higherlevel.nl, forum vanuit MinEZ voor startende odnernemers (waar ondergetekende moderator is) komen veel vragen van startende ondernemers over de bkr. Veelal weten mensen niet precies hoe, en wat er allemaal in komt, en ook niet welke consequenties dat kan hebben. Een betere communicatie en bijvoorbeeld samenwerking met de kvk voor informatie over de bkr zou goed zijn. De overheid wil ondernemerschap stimuleren, toch?
nathan
hallo ik wil graag weten Hoe kun je als consument voor je belangen opkomen? weet u meschien het antwoordt alsvast bedankt
chas
Zelfs als een volgende bewoner van je huis leuke dingen op jouw naam besteld en jij hier dus totaal geen weet van heb, omdat je in het buitenland woont inmiddels sta je mooi te kijken. ik kwam terug wilde een huis kopen en bleek ineens een bkr registratie te hebben, thanks! het gaat potverdorie wel heel makkelijk allemaal hé!
bestel maar bestel maar bestel maar...
Ralph
Hallo,

Omdat ik een BKR notering heb en daarom niet makkelijk een hypotheek kon krijgen ben ik op internet op zoek gegaan naar informatie. De informatie die ik vond was meestal van een hypotheek aanbieder of zo iets. Om een duidelijk informatie punt te vinden voor andere mensen ben ik de website BKRForum.nl begonnen. dit is een forum zonder commerciële gedachte. Heeft u dus vragen of uw bkr registratie en bv. Hypotheek aanvraag of lening kom dan eens langs bij http://www.bkrforum.nl

Mvg,
Ralph
Erik Matijsen
Toch het hele BKR een goede zaak. Een hoop mensen hebben de notering niet voor niets opgelopen. Echter een duidelijke melding van de instanties mag van mij wel verplicht worden. Ik hoor een hoop verhalen van mensen die een notatie hebben zonder dat men er vanaf weet, plus het feit dat de instantie meer druk op de niet betalende consument kan uitvoeren.
sel v.
Op z´n minst zou je bericht moeten krijgen dat je in het BKR bent terecht gekomen. Ik wist ook van niks! En dat je dan persoonlijk langs moet gaan bij een bank en moet betalen om de gegevens in te zien, dat is toch de omgekeerder wereld? Je zou in elk geval op een makkelijke wijze inzicht moeten kunnun krijgen.
Ik heb nooit geleend, nooit iets op krediet gekocht. Ik vrees dat men mij met een onderhuurder van de vorige huurder verwart, dat het dus om het adres staat.
Ik ben er nog niet achter, want de bank had de formulieren niet dus ik moet nog een keer langs... alsof ik het niet al druk genoeg heb.