De fouten van zakelijke netwerken op een rij…..

Juist op dit moment proberen ondernemers, vooral MKB, op vele manieren aan nieuwe klanten of leads te komen. En welk blad je ook openslaat, overal komt terug dat je toch echt gebruik moet maken van je netwerk. Want dat is goed, makkelijk en goedkoop. Ik ben zelf ook voorstander van een goed netwerk. En ik heb de overtuiging dat je vaste opdrachtgevers moet koesteren. Het is handiger te werven binnen een groep mensen die jouw bedrijf al kent en waar je een gemeenschappelijk band/onderwerp mee hebt.

Dat betekent echter niet dat je in het wilde weg de leden van je netwerk gaat mailen, brieven gaat sturen of nog erger een losse leaflet zonder uitleg. Uitgaan van de klantbehoefte blijft ook hier een voorwaarde.

 

Een paar voorbeelden om even aan te geven dat de oude Direct Marketing regels gewoon zijn blijven bestaan. Maar ook om duidelijk te maken dat er nog steeds fouten gemaakt worden. En ik me daarover blijf verbazen in 2009.

 

Ik ontvang vanuit één van mijn zakelijk netwerken, waar veelal mannen de boventoon voeren, een standaard mail met “ geachte heer Van Gorp”. De afzender is een bedrijf dat gespecialiseerd is in mannenkostuums op maat. Tja, over de plank mis slaan gesproken.

 

Een andere mailing: een grote A4 envelop met handgeschreven adres, op de voorzijde een sticker met een foto van waarschijnlijk de afzender, met daarbij twee regels dat hij ook lid was van hetzelfde netwerk. Hij wilde mij een pracht mogelijkheid niet onthouden! Of ik mijn adresgegevens even wilde mailen? In de envelop zat alleen een a4 leaflet met een website. Wat een teleurstelling.

 

Het blijft een must om vooraf te checken of ik wel de juiste persoon ben voor deze informatie. Heb ik überhaupt de potentie in huis heb om dit product te gaan afnemen. En niet dom weg alle adressen uit je bestand info sturen. Daarnaast kijk ook goed naar wat je stuurt en welke boodschap je daarmee overbrengt. Ergernis is geen goede leadgenerator, integendeel.

 

Hele boeken zijn er over geschreven, vele pagina’s op internet zijn er, vele bureaus die er hun boterham er mee verdienen. Even googlelen en je hebt de top tien te pakken met adviezen hoe je moet omgaan met een DM actie. Jammer dat ondernemers daar niet de tijd voor nemen.

 

Susan van Gorp

www.marketthings.nl

 

 

5 thoughts on “De fouten van zakelijke netwerken op een rij…..”

bobby 12 jaar ago

Nog een fout van netwerken: alleen maar halen/profiteren en niets inbrengen/aandragen…..

Harry 12 jaar ago

En U dacht, dat IK zit te wachten op allerlei mensen / bedrijven, die MIJ willen gebruiken om HUN goederen en diensten aan MIJN relaties aan te bieden ? Zoals reeds aangegeven: SAMEN een interessante mail wegsturen, resp. zeer gericht = eerst goede ‘desk research” is zinvol, maar met een fragmentatiebom op mussen schieten ….wekt alleen maar wrevel bij de ontvanger

Jan van der Zanden 12 jaar ago

Bijna elk prive netwerk is te klein om bij interim werkzaamheden mijn skills met een echt goed passende vraag te matchen. Een opdracht via dat netwerk doet zowel opdrachtnemer als opdrachtgever te kort.

Daarom gebruik ik al jaren met succes diverse intermediairs met goede reputatie en met grote klantenkringen om opdrachten te krijgen. Het kost een percentage, maar het levert m.i. een veel betere match op en dus betere resultaten.

Jan vd Zanden

Annemie 12 jaar ago

De gouden driehoek van netwerken… Het begint met geven! Daar gaan veel mensen de mist in vrees ik! Netwerken vraagt tijd en aandacht.
Neem eens een kijkje op http://janvermeiren.wordpress.com/2009/07/08/how-to-be-successful-on-linkedin-by-using-the-golden-triangle-of-networking/
Enjoy!

Don 12 jaar ago

Hij wilde mij een pracht mogelijkheid niet wilde onthouden!
googlelen

Jammer, het is maar een klein stukje tekst. Vertel een ander hoe het niet moet, schrijf dat onjuist en het effect is ongeveer als in het stukje beschreven.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *