6 halen en 4 betalen, wil jij dat nou echt?

Supermarkten willen maar een ding: meer verkopen! En hoe doen ze dat? Heel eenvoudig, ze proberen aan een consument zoveel mogelijk producten te verkopen. En het liefst van één product heeeeeeel veel. Bijvoorbeeld 8 potten pindakaas. ‘Economy of scale' is het toverwoord. Dus hoe meer ze verkopen van één product hoe groter de korting is die ze kunnen bedwingen bij de producent.

Daarom word je steeds meer geconfronteerd met acties als 6 halen 5 betalen. Grote volumes worden je aangeboden. 8 tubes tandpasta, 52 rollen wc papier. Jouw boodschappentas moet vol. Maar zeg nu eens eerlijk, was je van plan om zoveel van plan om te kopen toen je weer met een zware boodschappentas vol spullen naar huis liep?

 

Wat vind jij van die acties van supermarkten?

Vroeger was het beter?

Als klein jongetje ging ik naar de Gruyter toe. Voor de jongeren onder ons, in de jaren zestig waren er nog veel verschillende supermarkten. Een daarvan was de Gruyter maar ook een Simon de Wit was een begrip (later opgegaan in Albert Heijn). Bij de Gruyter hadden ze altijd een weekaanbieding 2 halen 1 betalen. Kijk dat was overzichtelijk en vriendelijk. En dan kregen de kinderen nog een snoepje van de week mee. Prima. Maar nu moet alles meer, veel. Ik weiger om aan dit soort massa consumentisme mee te werken. De nadelen voor de consument zijn aantoonbaar:

Je krijgt er pijn van in je armen, je gaat meer eten want het moet op, de koelkast staat vol en producten bedorven raken over tijd.

Wie heeft nog een argument? Of tegenargument? Hoor graag van je!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Herman Berk
Twee onderbelichte aspecten:
- hoe groter de hoeveelheden, hoe lager de kwaliteit (dat gaat speciaal op voor voedingsmiddelen)
- hoe méér er 'bulk' wordt ingeslagen, hoe minder omzet er overblijft voor leuke, kleine, betrokken, persoonlijke en buurtgerichte winkels.
Dhr. T. Rutgers
Helaas is deze vorm - massaproductie door de strot -gemeengoed geworden. Albert Heyn pretendeert tegenwoordig meer dan ooit dat de klant koning is en dat zijn of haar wens het productaanbod bepaalt.
Is dit beeld realistisch? Is de klant nu het beginpunt van de keten, zoals Albert Heyn beweert? Of zit het eigenlijk heel anders in elkaar?
Een echte op maat ingerichte consumentomgeving in supermarkten zou grote verliezen geven en is daarom niet rendabel. Te veel artikelen en te weinig volume zorgen voor inefficiente processen. Vandaar dat de supermarkten een ander middel hebben uitgevonden, nou ja uitgevonden, manipulatie bestaat al langer.
Via mooie marketingtechnieken kunnen de supermarkten toch nog de oeroude Ford methode hanteren en de producten rechtstreeks door onze vingers de boodschappenwagen in laten belanden.
Beinvloeding, sturing en manipulatie speelt een steeds groter wordende rol in deze simplistische en uiterst onbevredigende samenleving.
Kortom , laat de Albert Heyn een voorbeeld stellen en weer de consument als klant zien en niet als machine. We willen weer de persoonlijke aanpak zoals bij de nostalgische Gruyter.
Robert Kroon
beste herman,

licht toe....vwb voedingsmiddelen > kwaliteitsverlaqing

en laten wij samen de kleine winkeltjes supporten, vind je ook niet?

groet

Robert
Agnes
Persoonlijk vind ik dit soort acties wel fijn. Sterker nog, het is zelfs effectief als lokkertje. Soms komik in winkels waar ik normaliter niet kom. Als je als consument slim met dit soort aanbiedingen omgaat levert het een fikse besparing op. Ik koop dan ook geen 8 potten pindakaas omdat ik zelden pindakaas eet, en drie kroppen sla zijn ook verlept voordat ik het kunnen bereiden. Maar zes flessen van de shampoo die ik altijd al gebruik sla ik graag in.
Blijft natuurlijk de kwalijke gevolgen voor de kleine winkelier, maar aan hun de opdracht hun eigen niche te vinden. assortiment en dienstverlening is beter af te stemmen op de klant.

Is het toeval dat ik als vrouw tot nu toe de eerste ben die niet negatief staat tegenover deze vorm van omzetverhoging?
Rosanne
Ik ben het ook met je eens Agnes, dus wellicht geen toeval?
Theo Vuuregge
Voor de consument werkt dit soort acties alleen gunstig als je artikelen koopt die je normaal ook gebruikt. Zelf vind ik het ideaal. Maar ik ben ook redelijk "ouderwets" bij het beoordelen. Wc papier, shampoo, hagelslag, vruchtensap, potjes groente, luiers, koffie, thee enz: ik haal ze altijd in de bulk. Extra gebruik is niet aan de orde dus het voordeel komt er vanzelf uit.
Overigens sneuvel ik ook wel eens door een impulsaankoop van een "super aanbieding". Maar zo kom je ook nog eens aan spullen die wel leuk zijn maar die je anders nooit zou kopen.
Samenvattend: leve de bulk aanbiedingen.
Hans
Ik zou eraan toe willen voegen dat deze acties succesvoller zijn geworden omdat consumenten de boodschappen vaker met de auto doen. Als je toch voor een hele week inslaat kunnen die 52 rollen toiletpapier er ook nog wel bij.
Robert Kroon
Dus als wij met zn allen op de fiets de boodschappen doen, zouden alle fabrikanten met bulkaanbiedingen kunnen stoppen?
Hans
Is die vraag serieus bedoeld, Robert?

Als je twee tassen kunt dragen met 20 liter inhoud, dan is het niet mogelijk om 80 liter mee te nemen. Tenzij je het avondeten niet meeneemt om die twee kratjes bier te kunnen dragen natuurlijk.

Natuurlijk zou men de bulkgoederen ook via internet kunnen aanbieden en thuis kunnen bezorgen, maar dan is het effect van de impulsaankoop weg en valt de korting weg tegen de bezorgkosten.

Ja, dus.