Aaajaaajippiejippieeeeeee

Gaat er bij iemand al een lampje branden bij dit reclamemuziekje? Het is namelijk het muziekje van de commercial van Hornbach, De doe-het-zelf stunter die sinds kort de Nederlandse markt bestormt.

Op zich mag ik de aanpak van Hornbach wel. Beetje guerrilla; gewoon doodleuk je reclamekar voor de deur zetten bij Praxis en Gamma. En ze zijn goedkoop, zonder twijfel.

 

Maar dat blijkt helaas ook uit de huidige commercial. Ik kan me geen bureau voorstellen dat dit soort onsamenhangende onzin verzint en kom tot de conclusie dat men dit zelf moet hebben bedacht. In de reclame boort een man tijdens een klus dwars door de hand van een andere man heen. En daarna gaan ze doodleuk door met klussen. Want “het enige dat bij een project telt, is het project”. Dat is de pay-off. Is er ook maar iemand die zich aangesproken voelt door zo’n reclame? Wilt u dan alstublieft reageren?

Een tijdje geleden was op deze site een column te lezen over onbegrijpelijke relcames. Deze mag in het rijtje wat mij betreft. Maar laat ik niet voorbarig zijn, misschien “kloppen” andere onderdelen van de reclame wel. Allereerst de slogan: “niet denken, maar doen.” Tsja, die vind ik ook niet sterk. Als je een klus wilt gaan doen, moet je toch weten wat je doet? Natuurlijk zijn klussers “doeners”, maar volgens mij wel doeners met een plan. Of denk je halverwege het tegelen van de badkamer: “o ja, een waterpas zou wel makkelijk zijn?” Of halverwege het timmeren: “nee, wacht volgens mij moet ik éérst isoleren en dan kan de gipsplaat ertegenaan?” Wie verzint zo’n slagzin? Dan de commercial zelf. Je boort dwars door de hand van je vriend heen en wat verschijnt er in beeld? Het enige dat bij een project telt is het project. “Ja, sorry hoor vriend, dat je ligt dood te bloeden; de klus moet eerst af, dan bel ik daarna 112 wel.” Wat is de strekking? Mannen hebben geen gevoel?

 

En tenslotte toch dat muziekje: “singing ajjaaajippiejippiejeeee.” Komt dat bekend voor? Muziek kan een reclame máken, dat weten we allemaal. Niet iedereen waardeert de reclame van RVS misschien, maar het muziekje pást perfect bij de commercial. In dit geval doet het muziekje helemaal níets; het  voegt niets toe. En dat is maar goed ook, want dat kan na analyse van de pay-off, de slogan en het beeld alleen nog maar tegen ze werken. Wat mij betreft hadden ze beter “Dokter Bernard” kunnen kiezen…..

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jos van Gorkum
Beste Suzanne,
Op zich heb je een punt. Ik begrijp ook geen moer van die spotjes. Maar ik kan me tenmiste de naam herinneren. En er zijn talloze spotjes waar me dat niet bij lukt, zelfs bij zwaar bekroonde meesterwerkjes. Ik geef toe dat ik weet dat Gamma, bij "dat zeg ik" hoort, maar hoeveel heeft ze dat niet gekost ? En waar Gamma voor staat, weet ik ook niet. Dan heeft Hornbach het in mijn ogen zo slecht nog niet gedaan, zelfs met die ongebrijpelijke spotjes.