Babyboomers geven echte service

Gisteren heb ik als standhouder op de landelijke Startersdag van de Kamer van Koophandel gestaan. Wat een genot is dat elk jaar weer. Al dat enthousiasme en vooral, al die gekke ideeën! Elk jaar houd ik een lijstje bij van de meest genoemde activiteiten en hele speciale activiteiten. Zo hoorde ik vorig jaar dat iemand een slakkenkwekerij wilde beginnen. Dit jaar was de topper een paardentaxibedrijf. Meubels van sloophout maken kende ik al, maar die geef ik toch een goede kans. Je hoort geweldige ideeën, de hele dag door. Origineel, innovatief en dus vrijwel verzekerd van publiciteit. Handig als je weinig budget hebt….

Maar dit jaar heb ik net als vorig jaar ook “klusbedrijf???, “coach??? en “catering??? talloze malen genoteerd. Vooral vorig jaar leek het wel of iedereen coach wilde worden. Als ik jonge mensen vroeg naar hun toegevoegde waarde als coach kreeg ik vaak als antwoord “Iedereen heeft tegenwoordig gewoon een coach nodig.??? Alsof toegevoegde waarde dan geen rol speelt….

 

Ook sprak ik dit jaar twee dames die de voordelen van het zelfstandig ondernemerschap doornamen. Vooral het indelen van de eigen tijd zagen zij als een groot voordeel. Ze besloten part-time te gaan ondernemen, net zoals steeds meer mensen. Maar waar zij geen rekening mee houden, is dat klanten er niets mee te maken hebben dat je part-time ondernemer bent. Een klant heeft er geen boodschap aan dat jij op donderdag alleen ’s middags werkt en op vrijdag helemaal niet. Een klant heeft een behoefte of een probleem en dat moet (direct) verholpen worden. Toch viel me tijdens deze dag wel op dat de jongere generatie het zichzelf het liefst zo makkelijk mogelijk maakt en dat de klant zich maar moet aanpassen. Dat deden de baby boomers volgens mij beter. Natuurlijk zijn er tegenwoordig veel meer mogelijkheden om te communiceren, maar er gaat nog steeds niets boven persoonlijk contact. Iets dat bij de komende generatie veel minder belangrijk wordt.

Zonder iedereen over één kam te willen scheren, vraag ik me af hoe gek op klanten de  aankomende generatie ondernemers is. Maar als deze generatie zich nou eens laat coachen door een babyboomer, iemand die écht met bloed, zweet en tranen een zaak heeft opgebouwd, komt het vast wel goed…

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Léon Bastiaans
Wat in dit artikel vermeld wordt moet eigenlijk tegenwoordig iedereen wel bekend in de oren klinken. Zelf ben ik nog een student die zeker niet tot de huidige of aankomende generatie wil horen m.b.t. communicatie.

Ik ben ook zeker van mening dat dit bij menig bedrijf ook nu al sterk aan verbetering toe is. Het is geen probleem dat er aan zit te komen maar een probleem dat al reeds enkele jaren een feit is.