Ben gek op klachten. Behalve als je zoals Ryanair goedkoop wilt zijn!

We wisten het natuurlijk al lang. Maar recent wetenschappelijk onderzoek door Zanna van Dun, onderzoekster aan de Radboud Universiteit heeft het weer eens bevestigd. Wie echt tevreden klanten wil, moet gek zijn op klachten. Mits je ze natuurlijk goed oplost. Maar als dat lukt, is die klant tevredener dan de gemiddelde andere klant die nooit iets te klagen heeft. Tevreden klanten praten over hun ervaring met gemiddeld vijf anderen, ontevreden klanten praten met twinig mensen over hun klacht.

Geldt dat nu voor elk bedrijf? Volgens twee andere wetenschappers, auteurs van 'Winning and keeping customers by delivering what matters most' (Harvard Business Press, 2004) niet. Als je goedkoop bent, moet de klant niet zeuren. Als voorbeeld nemen zij de goedkope luchtvaartmaatschappijen. Op een bepaald moment in 2003 was Ryanair de meest waardevolle luchtvaartmaatschappij in Europa, met een waarde van 6,7 miljard dollar. Ryanair krijgt volgens hen tot in het belachelijke klachten te verwerken. Als er vertragingen zijn bijvoorbeeld, voorziet ze niet in voedsel of overnachtingen.

Ondanks dat klaarblijkelijke gebrek aan aandacht voor de klant blijft Ryanair echter zeer populair. CEO van Ryanair Michael O'Leary legt uit: "Wat we als klantendienst aanbieden is zowat het scherpst afgebakende ter wereld. We garanderen dat we u het laagste vliegtarief bieden. U krijgt een veilige vlucht. U krijgt een normale vlucht, die op tijd vertrekt. Dat is de standaard. Daarbovenop geven we niets en willen we niets geven ...".

Blijkbaar doen service en klachtenafhandeling er minder toe als je de allergoedkoopste wilt zijn. Sterker nog, mischien maakt dat je wel onmogelijk om de goedkoopste te zijn.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Leon
Ik weet uit ervaring dat klachten tot tevredenheid oplossen bijzonder positief werkt bij de beeldvorming bij klanten. Meerdere malen waren klanten lyrisch als je eens iets deed wat ze niet hadden verwacht.
Maar toch ben ik blij dat Ryanair, ondanks de prijs en alle klachten, zijn klanten een veilige vlucht garandeert, aangezien we over twee weken mee mogen vliegen...
Jim Hols
Hoi Zanna,

Leuk om te horen dat je je nog bezig houdt met klanttevredenheid en loyaliteit. Bij KPN hebben we veel aan je onderzoek gehad.
Drs.ir. Winfried Pouw
In marketing is de hoofdzaak een keuze te maken: focus. En je eraan te houden.
Welnu, dat doet Ryan air goed en consequent.
Bedrijven als Philips zijn daar minder goed in, Microsoft net zo. Apple met de iPod is er wél goed in.

Kijk Hier maar eens naar:
http://youtube.com/watch?v=aeXAcwriid0
volker hinten
Ik vlieg veel met prijsvechters. Mijn ervaring met Ryanair is buitengewoon negatief. Het gezeur en gemarchandeer met hun eigen regels ten aanzien van bijvoorbeeld het meenemen van een muziekinstrument is buitengewoon irritant. Men rekent voor een gitaar € 30 euro, terwijl ze in hun voorwaarden instrumenten beschrijven zoals een contrabas of harp waarvoor ze dit rekenen. Ook heeft men grondpersoneel in dienst die bijvoorbeeld weigeren engels te spreken, passagiers provoceren die bezwaar maken tegen onverwachte en absoluut onredelijke eisen die pas gesteld worden op de terugreis. Men bedrijft dan de bekende chantage van "anders niet mee..." De terugvlucht die ik gisteren had van Vallodalid naar Charleroi kende diverse incidenten aan de incheckbalie.
Kortom, een afrader om met deze maatschappij te vliegen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de zeer prettige en goede service van een prijsvechter zoals Berlin Air, waar ik weer zeer goede ervaringen mee heb. Ik vind in deze absoluut niet dat passagiers zeuren of rare klachten hebben.
volker hinten
Oh ja, ik belde er nog over met hun klantenservice, en daar vertelden ze doodleuk dat zelfs het meenemen van een triangel € 30,- kost.

Nu vraag ik je toch ...

Volker
Drs.ir. Winfried Pouw
Het is maar de vraag wat de totale opbrengsten van de vluchten van de ene maatschappij en die van de andere zijn, dit geldt ook voor de totale kosten en winstmarges. Dat laatste bepaalt uiteindelijke hoeveel service je wel / niet kunt leveren en welke regels je opstel t.a.v. baggage. Bij sommige el-cheapo airlines krijg je ook geen eten / drinken, wel tegen betaling. Bij anderen mag je zoveel baggage meenemen als je kunt tillen, mits binnen bepaald formaat. De volgende heeft 2 centimeter minder beenruimte. Nog even en de plekken worden staand (ja echt). Uiteindelijk hangt het van je eigen beurs af en hoe vaak je wilt / kunt vliegen en hoe. Voor echt lage prijzen willen veel mensen aardig wat compromissen sluiten.
Bovenstaande is duidelijk een ding dat ontstaat uit dingen niet echt goed geregeld en intern gecommuniceerd hebben, dat is de meeste bedrijven niet vreemd. Vermoedelijk staat die triangel niet op de lijst en neemt iemand maar een gokje om intern niet op zijn donder te krijgen.
Ach ja, voor service en kwaliteit betaal je uiteindelijk. Toch vind ik de service bij de duurdere maatschappijen op niet al te lange vluchten niet echt wezenlijk verschillen van sommige prijsvechters. Dat maaltje bij KLM kan me eigenlijk een beetje gestolen worden, het incehck systeem bij Easyjet is mij ook best. Als ik zelf betaal geef ik toch de voorkeur aan een lagere prijs op vluchten tot een paar uurtjes. Gewoon vooraf lekker eten (dat heb je er toch al uit) en gedurende vlucht lekker een tukje doen.
Ik ben benieuwd wat het grotere publiek hiervan vind (privé). Zakelijk interesseert het in het algemeen een stuk minder wat een vlucht kost.
Alexander van Dijl
Hallo!

Ik kom net terug uit Madrid. Een vlucht van Ryanair, waar op de heenweg de tas beschadigd is geraakt. In Madrid krijgen wij het heugelijke nieuws: U moet in Nederland declareren.

Terug in Nederland: Nee, u had in Madrid een nieuwe tas moeten krijgen. Dus wij zonder tas. Krijg je een duur 0900-nummer die je mag bellen of je kunt bellen naar de luchthaven.

Ik maar snel het alternatief voor het dure 0900-nummer opgezocht via <a href="http://www.vraagalex.nl/" rel="nofollow">www.VraagAlex.nl</a> en gebeld naar het callcenter in Duitsland (via een nummer in Ierland), en daarna naar het hoofdkantoor, waar ze me niet konden (of wilden) doorverbinden met het hoofdkantoor.

Het nummer van het hoofdkantoor: 00 353 18 12 12 12, mocht je er wat aan hebben.

Succes met je Ryanair vlucht!

Groeten,

Alexander van Dijl
www.VraagAlex.nl
Betje
Wie heeft er allemaal problemen met het online inchekken bij Ryanair?

Ik vlieg ongeveer 3 keer per jaar Naar Frankrijk en ik kan maar niet online inchekken. Dit houd dan in dat je op de luchthaven meer moet gaan betalen voor iets waar ik niets aan kan doen.

Wie heeft er advies?
Jos
Ik heb ook problemen met het online inchecken bij Ryanair, telkens komt de foutmelding &quot;windows explorer&quot;. Wie kan mij helpen?
De ‘best gelezen’ Klanten en Marketing artikelen van GekOpKlanten.
[...] ben gek op klachten behalve als je zoals Ryanair goedkoop wilt zijn [...]
Letty Huijbers
Probeer het eens via internet van Mozilla Firefox. Het is internet explorer die in ieder geval steeds de website sluit. Daarnaast zijn er volgens mij momenteel echt problemen met inchecken vanuit Ryanair-website. Het lukt mij vandaag, 23 januari 2009 tenminste ook niet. Maar in december nog wel, via Mozilla Firefox.
lydia
Ik pobeer het ook al een week,steeds dezelfde melding er zit niets anders op dan met de print in de rij te gaan staan.De boeking is voor mijn moeder van 83 en ik vind het zo zielig voor haar,want ze heeft alleen maar een handtasje bij zich.Misschien toch maar Dublin bellen
Frank
Bij ons lukte het online inchecken niet voor de vluchten tussen Weeze en Londen. Je krijgt dan de mededeling dat online inchecken niet kan om een aantal redenen: baby mee, instrument mee, hulpbehoevend zijn of b.v. dat online inchecken niet kan op 1 van de 2 luchthavens. Met uitzondering van dit laatste was dit niet het geval en op beide luchthavens waren mensen die online hadden ingecheckt.
Eerlijk gezegd verdenk ik Ryanair ervan weliswaar reclame te maken voor hele goedkope aanbiedingen maar er dan voor te zorgen dat jouw reserveringsnummer het onmogelijk maakt om online in te checken zodat je alsnog  2 x 10 EURO kwijt bent aan het ter plekke moeten inchecken.

Frank
P Lauwen
De website van Ryanair lijkt erg op zijn vliegtuigen, nl vol met reclame maar geen service voor zijn gebruikers. Piet
Martijn van Gils
Lid sinds 2019
Ryanair biedt slechts een vlucht en schuift risico's door naar de klant. Dit is hun beleid en hiervoor in de plaats krijg je tickets tegen absolute bodemprijzen. Ik vind dan inderdaad dat je niet moet zeuren om service. Die is er gewoonweg niet. Dit geldt natuurlijk ook zo als je met de trein gaat ofzo. Daar moet je ook betalen voor je koffie.
Wat mij betreft is Ryanair een prima maatschappij, heb nooit problemen met hen gehad en een echte low-cost-maatschappij.
R Robijns
Nooit meer Ryan Air. Wij, grootouders, gingen met de familie vorige week naar Alicante vanaf Charleroi. Op de heen- en terugreis presteerde het "personeel" onze kleinzoon van iets meer dan 2 jaar te laten plaatsnemen naast een wildvreemd persoon en weigerden zij te bemiddelen in wisseling van stoelen. Dank zij de welwillendheid van de passagiers is het toch gelukt om onze kleinzoon naast zijn moeder te laten plaatsnemen.

De chaotische taferelen op El Altet/Ryan Air loketten zal ik jullie maar besparen. De terugreis van afgelopen zaterdag 12 september was werkelijk "buiten alle proporties".  Jammer dat ik er niet zelf bij kon zijn. De "grootouders" vlogen terug naar Amsterdam met een echte maatschappij Transavia, waar alle afhandeling en benadering van passagiers geschiedde volgens de regels van "beleefdheid en vriendelijkheid"  zoals het hoort.

De volgende keer gaan wij met z'n allen van Schiphol/Rotterdam  met Transavia. Hoewel mijn zoon er dan ruim 300 km voor moet rijden - hij woont in België - heeft hij er dat wel voor over.
Karin
Low cost maatschappij, ik dacht het niet!! Geen service bieden is niet zo erg, daar kies je voor. Maar Ryanair is op slinkse wijze heel knap om een reis toch nog duur te maken. Tel daarbij op het ernorme gevoel van frustratie wanneer je tegen een betonmuur aanloopt met je eventuele klacht.
Monique
Ik vlieg regelmatig met deze maatschappij en ben blij dat ik bijna vanuit de achtertuin naar veel bestemmingen kan vliegen.  Houd je gewoon aan de regels wat betreft de kilootjes; 15 kg in een koffer in het  bagageruim en 10 kg in de hand in een niet te grote koffer is hetzelfde als bij andere maatschappijen. Advies: koop een unster en weeg de koffers, geen problemen bij de incheck...

Service krijg je niet lees ik steeds maar welke service mensen missen is mij niet duidelijk.  Je krijgt in ieder geval wél een goede prijs. Met drieen gaan we in de herfstvakantie voor totaal € 112,-  naar Girona en terug en dat is toch geen geld! en als ik lekker wil eten of drinken ga ik naar een gezellig restaurantje of naar een bar.

Ik heb al heel wat gevlogen en heb voor véél meer geld véél slechter gevlogen. Het is een vervoermiddel net als de trein of de bus met één voordeel; je kunt altijd zitten... Bovendien vliegt Ryanair bijna altijd op tijd.

Zorg dat je tijdig in de rij staat en het vliegtuig instapt wanneer je bij elkaar wilt zitten, zeker met kinderen. Je kunt dit probleem niet bij de maatschappij neerleggen. Tijdig instappen betekent zelf een plaats uitzoeken. Te laat? dan is het een kwestie van lege plaatsen opvullen. 

De onderverdeling van de te betalen bijkomende kosten vind ik niet zo interessant, het gaat toch gewoon over wat er onderaan de streep staat en wat je moet betalen...  Ik ben net terug van Porto waar ze sinds kort op vliegen en het was weer een prima vlucht. Steeds meer bestemmingen en steeds meer goedkope kortje tripjes of vakanties voor ons passagiers. Ga zo door!
frank
Beste redactie ,
Mijn zoon vond het een leuk idee zijn vader te verassen met een voetbalreis naar Barcelona. Via Voetbalreizen.nl heeft hij een reis geboekt, waarbij het hotel en de tickets voor de wedstrijd waren geregeld. Hij vroeg mij om de reis er naartoe te boeken.
Aangezien mijn financiele middelen ook  beperkt zijn, ging ik op zoek naar een goedkope vlucht. Ik kwam uit bij RYAN-AIR. Ik heb de reis via Internet geboekt. (Weeze naar Girona).
Op de site wordt gevraagd de boardingpass uit te printen en mee te nemen naar het vliegveld (Weeze).
Vol goede moed vertrokken wij afgelopen zaterdag (7-11) naar Weeze. Op het vliegveld aangekomen gingen we rechtstreeks naar de incheckbalie, omdat we reeds een boardingpass hadden. Mijn zoon Lucas kon doorlopen, maar ik werd tegengehouden, omdat de naam op de boardingpass niet overeenkwam met de naam in mijn paspoort.
boardingpass: Frank ten Zijthof
paspoort: Franciscus Maria ten Zijthof.
Mij werd verzocht naar de infodesk te gaan.  Daar aangekomen zei de vrouw achter de desk dat de naam niet correct was. Ik moest 150,- betalen. Ik dacht echt dat ze een grap maakte. Totdat ze een kwitantie opmaakte en me (niet) vriendelijk verzocht 150,- te betalen, anders zou ik niet kunnen vliegen. Ondertussen was mijn zoon al door de douane. Ik was stomverbaasd, dat ik 150,- moest betalen voor een vlucht die voor 2 personen (heen en weer) totaal 157 euro koste. Dit is buiten alle redelijkheid!
Ze liet me een ingesealt A4-tje zien met daarop het reglement. Dat het ingesealt was, wijst erop dat het vaak voorkomt. En inderdaad waren er zeker 10 personen die hetzelfde overkwam. Een groep van 6 personen had geboekt met alleen voorletters. Zij moesten 900,- bijbetalen.
De dame heeft de naamswijziging doorgevoerd in de computer (10 min. werk). En mij werd vriendelijk verzocht zelf te zorgen voor een uitdraai van de boardingpass terugreis (dat was mijn probleem). Op het moment dat ik bezwaar maakte kreeg ik een klachtenformulier in mijn handen gedrukt , want zij waren geen RYAN-AIR. Ik moest contact opnemen met Dublin.
De 150 euro die ik heb moeten betalen, waren gereserveerd voor het weekend (t-shirt Bracelona etc.) Dus ik kunt begrijpen dat dit hele gedoe zijn invloed heeft gehad op een weekend, georganiseerd door mijn zoon.
Daar komt bij dat de boardingpass op de terugreis in Girona helemaal niet werd gechekt op voornaam, enkel en alleen op vluchtnummer achternaam!!
Ik wil gewoon mijn 150,- terug, want deze praktijken rieken naar oplichting. Dit is een manier om geld los te krijgen van passagiers, om de "goedkope" vluchten alsnog rendabel te maken. Dit gaat alle redelijkheid te boven.
Met vriendelijke groet,
Frank (Franciscus Maria) ten Zijthof
bart de bont
Ik heb dit jaar 2 keer een reis geboekt naar Trapani.
Na de erste boeking ontvingen we bericht dat de planning was veranderd en hebben we deze vlucht geannuleerd met de optie: geld terug.
Enkele dagen later opnieuw geboekt vanaf een ander vliegveld waarna na 5 dagen opnieuw: wijziging van planning. Optie geld terug. Ja dus.
Alleen mijn geld moet nog teruggeboekt worden, het is nu al 14 dagen geleden maar het geld moet nog komen.
Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen en wat is een mogelijke oplossing of hoe pak ik dit aan?
Sarah
Klopt het dat ik bij het inchecken (15 dagen voordat ik vlieg) slechts de heenreis kan uitprinten? Op <strong>21 mei a.s. vertrek</strong> ik en op <strong>4 juni</strong> vlieg ik <strong>terug</strong> (= 15 dagen). Ik heb op<strong> 8 mei online ingecheckt</strong> en de boardingpass voor de heenreis kunnen printen. Hoe zit dat met de boardingpass voor mijn terugreis..Kan ik die bijvoorbeeld op 20 mei uitprinten (= 15 dagen vóór de terugvlucht).....<em><strong>Help :s</strong></em>
willem
bij de balie in madrid vragen of we op het uitgeprinte  ticket konden inchecken. geen probleem. bij het inboarden werd ons zeer onbeschoft de toegang geweigerd. "of ik in nederland ook zonder kan en of ik wel kon lezen, want in de voorschriften..... we hadden dus bij de balie in moeten checken.  juist...... dezelfde baliemedewerkers die ons vertelden dat alles zo in orde was. wat een rotzooi ryanair. en dan de klacht. opsturen naar madrid. gedaan nooit meer wat van gehoord. ryan air weer opgebeld. of  ik de originele stukken dan maar naar dublin wilde opsturen. ik moest van ryanair de stukken al eerder origineel opsturen naar madrid airport. die had ik dus niet meer. ja dan kon men mij niet verder helpen. 

daar stonden we dan op madrid airport. verschrikkelijk lopen mopperen daar, want ze boden ons eerst aan om ons voor 150 euro per persoon terug te vliegen naar eindhoven. na wat onderhandelen met de plaatselijke manager werd dat niet echt veel lager per persoon. mijn vrouw had de tegenwoordigheid van geest en boekte thuis op de pc direct voor de volgende dag een terugreis....bij ryanair........alles inclusief twee personen madrid-eindhoven 45 euro. nou ja..... ryanair gevraagd of ze dat even voor ons uit wilden printen. ook niet. zielige lui. even naar de buren van de spaanse touristenservice gegaan. geen probleem.  maar ja de hotelkosten enzovoorts enzoverder. het werd een duur reisje zo. nooit meer ryanair.

easyjet, wijlen skyeurope, jet2com allemaal veel beter en vooral wat klantvriendelijker.
Peter
Wegens omstandigheden kwamen wij (te) laat  aan op vliegveld Charlois. Vliegtuig zou om 7:25uur vertrekken en wij stonden om 6:45 aan de incheckbalie. Boarden zou tot 6:55 zijn. erg krap natuurlijk en ook onze schuld, maar opzich zou het nog moeten lukken.
We konden dus ook nog wel mee, alleen konden de koffers niet mee op de reguliere manier.
Ze mochten als handbagage mee,als wij dan per tas even € 35,- betaalden.
Ohja, geen vloeistoffen mee natuurlijk. Alles zou eruit gehaald worden en dat ben je kwijt.
Mijn vriendin heeft met haar cosmetische spul een paar honderd euro aan waarde mee. geen optie,
Vliegtuig gemist.
Wij naar een loket van Ryanair om te vragen naar eventuele opties.
Maandag weer, kost u €100,- p.p.
Wij twijfelen, zegt ze oh nee sorry, dinsdag pas.
terwijl wij van za t/m za zouden gaan. Dat viel dus ook af.

Wij lopen even naar buiten om af te koelen van dit drama, staat er een man buiten te roken die in het zelfde vliegtuig zou zitten. Tijd zat!

Ik weer naar binnen, maar de dames konden niets doen, € 35,- per koffer en alle flesjes kwijt.
De beleefdheid in dit verhaal was trouwens heel ver te zoeken! Het neigde eerder naar onbeschoft.

Het volgende loket was van Jetair fly.
Zeer vriendelijke dame pakte direct haar laptop erbij en kwam er binnen 2 minuten achter dat vanuit Oostende (1,5 / 2uur rijden) er om 13uur een vlucht zou gaan. € 60,- p.p

Daar aangekomen, alles perfect geregeld en zeer vriendelijk, dat ik er gewoon verbaasd van was.
Ook parkeren is daar trouwens maar € 40,- voor een week. Charlois rond de € 75,- meen ik.

Ryanair... Nooit weer!
Markus
Net zo'n ervaring in Eindhoven (vlucht naar Londen). Half uurtje voor vertrek op het vliegveld, krap door extreme files, we hadden uit de auto al gebeld. We mogen niet meer mee, terwijl we niet eens bagage hadden om in te checken! . Nog nooit zon kwaadmakende combinatie van onwil en desinteresse gezien bij personeel. Overboeken was te laat en te duur. Voor veel minder geld diezelfde middag nog met CityJet uit Antwerpen gevlogen. Wat een verademing om weer met klantvriendelijke mensen te maken te krijgen!. Ryanair NOOIT meer!
R. Verweij
Ook wij moesten 150 euro betalen in Weeze voor naamswijziging. Na 2x klacht indienen nog geen antwoord. Nu gaat onze Rabobank kijken of het geld gestorneerd kan worden, maar geeft aan dat Ryanair moeilijk te bewegen is.

Wij roepen alle gedupeerden op de krachten te bundelen en Ryanair aan te pakken. We hebben al een advocaat die dit graag oppakt. WIE DOET MEE.
famillie de Wit
Wij (gezin met 3 pubers) hadden een reis van Charleroi naar Fuerteventura geboekt (van 1 tot 8 augustus 2010) Ons vliegtuig zou om 6.30 uur vertrekken; om 4.50 uur stonden wij in de rij op de luchthaven....Ruim optijd dus! De incheckbalie opende om 5.10 uur en om 6.10 uur toen we eindelijk bijna ana de beurt waren sloot de incheckbalie en kregen we doodleuk te horen dat we te laat waren, ondanks het feit dat we al anderhalf uur in de rij aan het wachten waren...'we' waren niet alleen wij als gezin maar met ons nog zo'n 30 andere passagiers die net als ons allemaal vol verbazing en ongeloof dit nieuws moesten aanhoren. Het vliegtuig is gewoon zonder ons vertrokken; wij als klant werden zelfs gewoon afgeblaft door het grondpersoneel en het was volgens het grondpersoneel heel simpel; eigen schuld, dikke bult; daar kun je het mee doen! We mochten ons vervoegen bij de klachtenbalie....waar wij als gezin te horen kregen dat er exact nog 5 stoelen vrij waren op de vlucht van 4 augustus; dus die konden we dan overnemen; € 100,- pp en wel terug op 8 augustus..dit is vanzelfsprekend geen optie...de groep passagiers (bestaande uit 9 personen) die achter ons in de rij stonden bij de klachtenbalie kregen te horen dat er ineens nog 9 stoelen beschikbaar waren op dezelfde vlucht van 4 augustus (waar bij ons nog maar exact 5 stoelen ter beschikking waren) ook € 100,- pp...

Terwijl wij als achtergebleven passagiers voor de vlucht naar Fuerteventura bij de klachtenbalie stonden te wachten gebeurde hetzelfde met de vlucht naar Lanzarote...ook hier stonden de mensen al ruim optijd in de rij en liet RyanAir ze doodleuk gewoon staan........

Is dit een manier om met je klant om te gaan; voor ons is het duidelijk; NOOIT meer RyanAir.... en de klacht ligt inmiddels bij <a href="http://www.bedorvenvakanties.nl" rel="nofollow">www.bedorvenvakanties.nl</a> die de klacht ook in behandeling gaan nemen.
Wim
Ook ik heb net te maken gehad met de belachelijke kosten van omboeken agv naamswijziging. Mijn schoonmoeder heeft de roepnaam Joke terwijl in haar paspoort Johanna staat. Kosten € 150. Overigens deelde de dame aan de desk mij mede dat wanneer ik alleen de voorletter J. had gebruikt er geen probleem was. Nu kwamen slechts de eerste 2 letter overeen en als dat er meer waren geweest was er eveneens geen probleem gemaakt. Dit is toch te gek voor woorden!
Iemand een goede tip waar ik een gedeelte van de kosten mogelijk kan terughalen?
Van de Geuchte
Ik zie op de reactie van Frank, dat mijn zonen hetzelfde meegemaakt hebben !

Zij hebben speciaal nr Keulen gereden, om toch een redelijk ticket te kopen, mits al andere kosten zoals parking en rijden naar daar met hun auto,

De zoon kon inderdaad geen tickets afdrukken, dit was onmogelijk, en volgens dat ik lees is dit standaard ..... dus oplichterij ! De jongens moesten direct 150 € betalen, het MOCHT NIET MET KAART ! enkel CASH ! wat denk je daar van, eigenlijk zeiden ze 70€ per persoon, dus 140 € toen mijn zoon 150 € betaalde , kreeg hij geen 10 € terug, dit was omdat je cash betaalde ????WTF !!! OPLICHTERIJ noem ik dat. IK wil die 150 € terug!! Zoniet wordt dit in een groot artikel in de KRANT geplaatst . zodat we de mensen kunnen behoeden !!!! Want ik zie dat dit al lang aan de gang is !!!

Ik vraag mij wel af, of er enige beweging zit in de vorige reacties, of kan er iemand raad geven?
Yvonne Koster
Woensdag voor een bevriend echtpaar een ticket gekocht voor 30 april 2015. Dit is een enkele reis Faro-Eindhoven. Nadat ik alles had afgehandeld en betaald, kreeg ik een bevestiging. met de vermelding dat pas na dat Ryanair mij een e-mail had gestuurd de bevestiging compleet zou zijn. Omdat ik meerdere malen met Ryanair heb gevlogen ken ik het systeem. Maar al wat er gebeurde geen e-mail. Dus de luchthaven Faro gebeld. Ze konden het niet vinden in het systeem, dus moest ik Ryanair in Engeland bellen. Na 2 pogingen en na lange wachttijd heb ik de hoorn op de haak gelegd. Omdat ik de mededeling kreeg dat van 8 tot 22 uur telefonisch te bereiken zijn, belde ik gisteravond opnieuw na 21.00 dit telefoonnummer. Daar kreeg ik de mededeling dat ze gesloten waren. Hetzelfde voor vanmorgen, diverse keren vanaf 9.30 gebeld, maar niets. Diverse e-mails had ik al gestuurd, maar deze kwamen terug. Zelfs 5 verschillende e-mails had ik tot mijn beschikking, maar niet een is er aan gekomen. Ook via de website o.a. via contact leverde niets op. Ook nog de luchthaven in Faro gebeld, nee men had niets in de computer. Maar wel ... was de betaalde som al na 15 minuten van mijn rekening afgetrokken. Hoe het verder moet ik weet het niet? Uiteraard besef ik dat Ryanair wel heel veel problemen dat ik toch maar weer via Transavia