Douglas Card...klantenkaart met een luchtje

De Duitse cosmetica detailhandelketen Douglas verkoopt aan haar klanten een Douglas klantenkaart (Euro 10,00 per kaart). Met die kaart kunnen deelnemers 10% korting krijgen op hun aankopen. Klinkt goed. Daarnaast sparen de deelnemers met een Douglas kaart ook nog punten. Bovendien zijn er tal van andere voordelen: een gratis Douglas magazine, meedoen aan workshops en tal van  ander klantverleiders. Nu komt het probleem.

Tatatataa... als je je klantenkaart kwijt bent. Ja, nu wordt het leuk. Dan krijg je geen korting, geen andere grapjes. Maar een nieuwe kaart krijgen lukt ook niet. Ja, je kunt een hele nieuwe kaart aanvragen. En dus weer betalen en weer alle administratieve rompslomp rondkrijgen. De medewerkers in de winkel verwijzen naar de internetsite van Douglas. Maar daar is niets te vinden!!! Enfin, de laatste keren ben ik op die manier al heel wat korting misgelopen en heb nul komma nul punten gekregen.

Wonderlijk
Onlangs kreeg ik post van Douglas. In een keurig briefje stond: "jammer dat u onze winkel niet meer bezoekt. Wij zouden u graag weer terugzien in onze zaak".
Het verlossende telefoonnummer - 0900 uiteraard - stond erin vermeld.  Na er maar weer een telefoontje aan gewaagd te hebben zouden de gegevens verwerkt moeten zijn en de kaart mijn kant op komen. Dit is inmiddels al weken geleden!
Grrrrr, stelletje oenen. Ik bezoek jullie zaak. Koop spullen maar jullie weten het niet omdat ik niet zo'n plastic card heb. En jullie zijn niet in staat om nieuwe kaarten aan te maken voor bestaande - betalende - kaarthouders. Stelletje...
Onlangs bezocht ik weer zo'n geurige winkel van Douglas. Liep naar een verkoopmedewerkster en stelde voor om in haar database te kijken om mij te vinden. "Nee mijnheer dat kan niet", zei zo'n tuthola. "U moet naar onze website". Enfin, dat werkte niet. Ik stelde voor om een systeem in te voeren zonder plastic card. Dat werkt overigens prima bij InterSport. Daar hoef je als cliënt alleen maar je postcode te noemen en huisnummer. Heerlijk. Geen pasje extra in je beurs. "Nee mijnheer, dat gaat niet want wij zijn een internationale keten en dan moet heel Europa meedoen", vertelde de make-up-doos. Zucht, ik gaf het op. Ik wilde een flesje JOOP! Kopen van Euro 50. Alleen geen card dus ook geen 10% korting. Tja, ik twijfelde. Toen ik de verkoopster in de winkel meedeelde dat ik dan maar naar Ici Paris zou gaan omdat ze daar sowieso 10% korting geven, met of zonder pas... was de dame van Douglas snel om. Ik kreeg zonder pas de 10% korting. Dus lieve lezers... ga naar Douglas zeg dat je geen pas hebt maar graag korting wenst en anders dat je het flesje op de hoek haalt bij de concurrent. Wedden dat je korting krijgt.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jacqueline Hoppenbrouwers
Dag Robert,
Ik weet ook niet wie daar bij Douglas achter de knoppen zit: ruim een jaar geleden een nagelschaartje gekocht van -ik meen- € 10,--. Thuisgekomen bleek dat er op het nagelschaartje een prijssticker zat van zo'n € 2,- goedkoper. Diezelfde dag nog teruggegaan met schaartje en bon en vol goede moed. Ik had helemaal gelijk volgens de mevrouw van de kassa, maar ze ging me dat geld niet teruggeven. Je raadt het al: ik werd naar de website verwezen; heb daar mijn klacht ingediend en moet er nu nog wat van horen. Het was meteen de laatste keer dat ik bij Douglas ben geweest. Heb inmiddels ook een kaart van Ici Paris en ben HEEL erg tevreden over de service en de bejegening.
Groet, JH
Robert Kroon
Hallo Jacqueline,
Belachelijke actie van Douglas. Ik heb net de directie van Douglas op de hoogte gesteld van onze klachten. Zie hieronder:

U heeft op <a href="http://www.douglas.nl/" rel="nofollow">http://www.douglas.nl</a> een klacht geuit. Bedankt hiervoor.
Zo zijn wij in staat onze service te verbeteren.
U ontvangt zo spoedig mogelijk een reactie van ons.

Groet,

Het Douglas team

Ik houd je - en de lezers van gekopklanten.nl op de hoogte van de voortgang. Wordt vervolgdt.
sara
Ik vind Douglas wel veel klantvriendelijker dan bijvorobeeld Ici paris. Ik heb geen card van Douglas, maar kreeg een keer een cadeau van iemand (van Douglas) die ik liever niet wilde. Ik ben teruggegaan zonder bon. Ze checkten het product en ik moch het toch ruilen tegen een ander product. Weliswaar werd de waarde met 10% verminderd, maar dat vond ik geen probleem. Bij ICI Paris mag je echt geen producten zonder bon retourneren. En vaak krijg je cadeaus uit parfurmeriezaken zonder bon.
Robert Kroon
Hoezo de waarde met 10% verminderen? Waarom moet je geld inleveren als je een product wilt ruilen? Bij Douglas blijft een vreemd geurtje hangen.
anoniempje
<strong>Dit is wat er in de algemene voorwaarden van de Douglas card staat (tegenwoordig):</strong>
<strong>
</strong>
<strong>
</strong>
<strong>VIII.Verlies of diefstal</strong>
In geval van verlies of diefstal van uw DOUGLAS Card dient u hiervan zo spoe- dig mogelijk melding te maken bij de DOUGLAS Card Service. U belt daarvoor tijdens kantooruren het volgende nummer: 0900-8991115 (€ 0,20 per minuut). Parfumerie DOUGLAS Nederland B.V. zal u vervolgens zo spoedig mogelijk kosteloos een nieuwe DOUGLAS Card doen toekomen.
robert
nou dit anoniempje - zie vorige inzending - is dus doodgewoon een medewerker van Douglas. Geen probleem hoor maar doe dan niet zo flauw....
lesley
Ik ben onlangs ook mijn klanten kaart kwijt geraakt en ik ben met het probleem naar de winkel gegaan. Er werd meteen gebeld met de douglascardservice om mijn nr. op te vragen en toen hebben ze gevraagd of ze mij een nieuwe kaart toe wilden sturen en binnne een paar weken heb ik die ook kosteloos ontvangen. Ik ben dus wel zeer tevreden klant bij Douglas.

De waarde met 10% verminderen doen ze waarschijnlijk omdat je zonder bon niet kunt controleren of ze het met of zonder douglascard korting hebben gekocht en dus altijd van met korting uit moeten gaan. lijkt mij vrij logisch als je geen bon hebt, vind het al een hele service als je mag ruilen zonder bon..

Ik zou als ik jullie was eens bellen met de cardservice van douglas, je gegevens doorgeven en zeggen dat je je card kwijt bent, dan krijg je waarschijnlijk kosteloos een nieuwe card toegestuurd.
yvonne
wie betaald er nou 10 euro voor een membercard!
by ici paris is het GRATIS, kryg je altijd 10% korting, heb je de pas niet bij of ben je hem kwijt kan het gewoon op naam en postcode én ici paris is veel deskundiger, vriendelijker en heeft 10x betere acties dan douglas..
dus.. waar hebben we het over!
voortaan lekker ici paris!
Cynthia
hallo ben mij douglas card kwijt hun zeggen tegen mij dat ik de site van douglas op moet
nou heb ik dat gedaan maar nergens staat er iets over dus is er iemand die me kan vertelle wat ik het beste kan doen??
vriendelijke groet!
marion
Dag, een vervelend verhaal over de verloren kaart wat ik heb gelezen. Dit zou niet zo moeilijk moeten zijn om op te lossen. Ik heb mijn kaart nog steeds niet ontvangen. Maar kan wel met korting kopen op het inschrijvingsbewijs van de klantenkaart. Wat alleen niet bekend was is dat op aanbiedingen geen korting geldt met de pas. Op heel veel artikelen zit een korting omdat ze het verschil nemen van adviesprijs (wat je bij niemand hoeft te betalen) en de verkoopprijs. Dan ben je op internet bij concurrerende bedrijven nog steeds veel goedkoper uit dan met pasje bij Douglas.