Gemiddeld scoren en toch elke dag een volle bak

Wat mij betreft een voorbeeld van een toptent: Van der Valk. Verguisd omdat er alleen maar oude mensen zouden komen eten en door het woord “vreetschuur???. Maar de toekan doet het goed en lijkt een beetje in te druisen tegen elke marketingwet, die zegt dat onderscheidend vermogen essentieel is. Onderscheidend, die formule van Van der Valk? Niet echt. En het product? Wel goed, maar niet onderscheidend. Laagste prijs? Nee. Geweldige promotie? Nee. Sterker nog, deze keten doet bijna niets aan promotie. Supervriendelijk personeel? Niet echt. Ook geen onvriendelijk personeel, maar gewoon normale, goede bediening. Dit bedrijf lijkt zo goed te scoren omdat het op alle p’s een voldoende scoort en omdat je altijd krijgt wat je verwacht.

De plaats is altijd prima, aan een snelweg of een provinciale weg. Parkeren (lijkt wel een zelfstandige p te worden de laatste tijd, want steeds belangrijker) kan altijd voor de deur. Waar andere bedrijven eruit springen op één bepaalde p, scoort Van der Valk op alle p’s gewoon een voldoende. En deze keten lijkt daarmee te bewijzen dat je ook zonder echt onderscheidend vermogen elke dag een volle tent kunt hebben. Want wanneer je er ook binnenkomt, het is vrijwel altijd druk.

 

En waarom gaat het dan zo goed met Van der Valk? Volgens mij is het de no-nonsense mentaliteit die de doorslag geeft. En dit komt voor een groot deel doordat Van der Valk een familiebedrijf is. Gewoon goed eten, goede porties voor een goede prijs, goede en snelle bediening. Geen fratsen is een slogan die door Van der Valk zo kan worden overgenomen van C1000. En volgens mij voelen daardoor zoveel Nederlanders zich thuis bij Van der Valk. Want het credo “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg??? is in Nederland met onze calvinistische inslag nog steeds erg populair. En dat credo is volgens mij precies van toepassing op Van der Valk.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Robert Kroon
Heeft het ook niet te maken dat de gemiddelde Nederlander graag wil weten waar hij aan toe is? Angstreductie al om...dus je weet zeker dat je bij Van de Valk een biefstuk met pepersauce kan eten, de beroemde dame blanche....en de markt van de gemiddelde Nederland voldoende groot is...draait Van de Valk lekker.

PS: Ik ben er laatst weer geweest maar het is en blijft een truttenbollen tent. Bah....
Suzanne Goeman
Denk het wel. Waarom gaan mensen anders zo vaak bij hetzelfde restaurant eten? Maar ik moet zeggen dat ik op culinair gebied ook niet zo'n "avonturier" ben. Als vegetariër kom je maar bij weinig restaurants echt aan je trekken.

en die laatste opmerking ben ik met je eens, maar zonder denigrerend te willen zijn, denk ik dat een groot deel van Nederland zich daar prima in kan vinden.
Sebastiaan A.B. Neele
Lid sinds 2019
Het is vaak druk bij van der valk, maar zijn ze ook succesvol?

Ik dacht dat ik laatst juist hoorde dat het niet zo goed gaat met een groot gedeelte van de vestigingen?
heuvel
Zeker het beste concept van alle nederlandse restaurants - hotels! Het is geen vreetschuur en ook geen poep chique restaurant. De gemiddelde nederlander gaat er eten met het idee chique uit eten te gaan. gaat het slecht ja? snap niet waarom ze dan 7 mega hotels uit de grond gaan stampen! jij wel?