Gratis 5.000 tickets voor passagiers die zich weten te gedragen: eindelijk gerechtigheid!

Soms kom je in oude dossiers juweeltjes van berichten tegen. Zo stuitte ik bij het schrijven van mijn in het najaar te verschijnen boek op een zeer opmerkelijk bericht. Het ging over het belonen van klanten van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Song, dochter van Delta Air lines. Besloten werd om aan vriendelijke passagiers voortaan gratis tickets uit te delen.

Vliegtuigbemanningen kregen voortaan vier tickets per vlucht mee, om weg te geven aan passagiers die hofffelijk en anderszins vriendelijk gedrag ten opzichte van medepassagiers en bemanning tentoonspreiden. In een maand tijd gaf Song 5.000 tickets weg. Volgens CEO John Selvaggio van de luchtvaartmaatschappij wilde zijn bedrijf breken met de gewoonte dat luchtvaartmaatschappijen alleen kortingen of vergoedingen geven als er problemen zijn of iemand mot maakt.

 

Ik moest meteen denken aan de bij veel bedrijven gangbare praktijk om nieuwe klanten met veel korting binnennte halen, terwijl bestaande nauwelijks of nooit iets horen. Belonen we vaak niet de verkeerde klanten, namelijk de veeleisende met een grote bek?? Heeft iemand hier ervaring mee?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>