Hartelijk dank voor het aanbevelen!!

Vandaag werd er een enorme bos bloemen bezorgd. Mijn vrouw wist niet wat ze zag. Waar we die wel niet aan te danken hadden? Op het kaartje stond de tekst 'Hartelijk dank voor het aanbevelen van ons bij jouw relaties. Beste groeten van de Biggen'.

Hij bleek afkomstig van een relatie van me. Ik had onlangs een klant van me naar het betreffende trainingsbureau verwezen: Big_Unlimited b.v. De trainers daar noemen zichzelf ook wel 'Biggen'.

 

Dit overkomt je zo weinig, dat het me weleens goed leek hier aandacht voor te vragen. Verkopers krijgen maandelijks hun salaris overgemaakt, maar verwijzers / referenten horen maar zelden iets. Ik heb het dan niet over een member-get-member systeem of wat dan ook. Daar wordt iemand als het ware vooraf al een beloning in het vooruitzicht gesteld. Hoe beloont u spontane referenties? Welke beleid heeft uw bedrijf in deze? De vraag hoe iemand bij uw bedrijf terecht komt is misschien helemaal niet zo interessant. Het is waarschijnlijk veel boeiender om voortaan te vragen wie daarbij een rol heeft gespeeld.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Winfried Pouw
Dit overkomt mij maandelijks. Het hangt kennelijk van de klantenkring af.

Sommige bedrijven managen dit. Voorbeeld: mijn hypotheek. Via een vriend van mij kreeg ik een aanbeveling. Gesprek ingegaan, hypotheek afgesloten. Voor het refereren krijgt mijn vriend €100. Ik heb inmiddels ook gerefereerd, wel 2x, levert op: €200.

Dat werkt.

Zo heb ik ook 5x Wanadoo livebox met 20 Mbit aanbevolen bij mensen. 3 installaties zelf gedaan, de andere 2 zijn gedaan door de mensen zelf: moeiteloos. Wat krijg ik van Wandoo? Niks, behalve een mail dat men met Orange samengaat. Mijn aanbeveling is gebasserd op het super goede product en de prijs/kwaliteit verhouding. Ga maar kijken. 20 Mbit voor ±20 Euro. Er zijn aanbieders met 12 Mbit voor 80 Euro. Absurd.

Ofwel de incentive motiveert iemand tot aanbevelingen ofwel het goede product. Het is te managen.

Ik hoop dat je nog vele van deze verassingen zult ontvangen.
Jos
Er is een enorm verschil tussen iemand 'spontaan' c.q. ongevraagd belonen achteraf, en het vooraf een beloning in het vooruitzicht stellen van bijv. 100 euro. In dat laatste geval is de kracht van de aanbeveling veel minder, omdat de 'geadviseerde' derde weet dat de referent er belang bij heeft. Eigenlijk zeg je als hypotheekverstrekker: 'Wij zijn niet best in verkoop en marketing, en zoeken dus verkopers die voor 100 euro per hypotheek voor ons willen werken.'
Winfried Pouw
Dat verschil is er inderdaad.
Mijn spontane referenties van Wanadoo hebben voor mij dan ook niks opgeleverd. Hoe dat te belonen? Ik denk via de Wanadoo website. Gewoon een referentie naar iemand sturen.
Het punt is dat Wanadoo niet weet wie wat aan wie aanbeveelt. Ik ben een klantnummer daar. In het voorbeeld Van Jos Burgers is het zo dat de klant hem kent, waarschijnlijk een periode persoonlijk mee gewerkt etc. Dan wordt het verhaal anders. En dan nog: refereert zijn klant Jos Burgers bij anderen? En hoe wordt dat beloond? Uitgangspunt is in elk geval dat je op een manier de kennis in huis dient te hebben wie aan wie refereert, of het nu spontaan of vooraf beloond is.