Heineken en etnomarketing

Tsja, ik zie dat India wel erg populair is op deze site, maar er is me tijdens mijn vakantie daar toch een aantal zaken opgevallen. Zo heeft tijdens mijn vakantie het bestuur van Wal-Mart een bezoekje gebracht aan India. Supermarkten kent men bijna niet in India, dus als pionier kan dit best interessant zijn. En 1 miljard consumenten erbij, wie droomt daar nou niet van? Zo moet ook Heineken hebben gedacht. Want op een paar binnenlandse vluchten van JetAir werd niet eerst water of sap uitgedeeld, nee, men begon meteen met blikjes Heineken. En die waren bij rij 5 al op. En om volledig te zijn: dat was om 10 uur ’s ochtends!

Geweldige stunt van Heineken. Ik ben ze verder nergens in de media tegengekomen, maar dit is natuurlijk een uitstekende manier om mensen kennis te laten maken met Heineken. En om goedkoop marktonderzoek uit te voeren. Heineken laat zich dus niet tegenhouden door culturele barrières, want laten we eerlijk zijn; hindoes en moslims staan niet echt bekend om hun hoge alcoholconsumptie. Heineken had dus op basis van veronderstellingen af kunnen zien van het betreden van deze markt (geen interessante doelgroep). Maar wat bedrijven nog wel eens vergeten, is dat het geloof wel belangrijk is, maar dat dat niet automatisch betekent dat elke gelovige de regels voor 100 % volgt. Ik ben een paar keer uitgegaan in India. Dan wordt er echt wel drank en zelfs sterke drank genuttigd. Indiërs die vliegen behoren niet tot de armste onderlaag van India en de groep mensen waar deze actie zich op richt zou dus best een groep early adaptors kunnen zijn. Wat mij betreft een geniale zet van Heineken om een markt te verkennen zonder veel geld uit te geven aan dure onderzoeken die vaak op vooroordelen berusten. Zo hadden banken zich volgens mij ook de moeite van het ontwikkelen van een “geen-rente/halal??? spaarrekening kunnen besparen. Deze spaarrekening keert alle ontvangen rente direct uit aan een moskee of een ander doel. Waar men maar aanneemt dat moslims geen rente mogen ontvangen, betekent dit niet dat geen enkele moslim rente wil ontvangen…

1 thought on “Heineken en etnomarketing”

Carin Rustema 13 jaar ago

Die Heineken, ze hebben een goede deal gesloten met JetAir. Maar een beetje laat: het nationale bier Kingfisher heeft een brand extension in, jawel, de luchtvaart. KingFisher airlines: met bier en stewardessen met rokjes (net boven de knie) en pumps. KingFisher Airlines is bijzonder populair. Maar dat neemt niet weg dat Heineken een goede zet heeft gedaan, of ze het gaan redden vraag ik mij af. Hangt er van af wat de rest van de marketing gaat worden. In de lucht zijn ze niet meer uniek in ieder geval. Ik wacht af……

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *