Het WE-gevoel

De dag voor kerst. Snel nog even een last minute aankoop doen want het loopt al tegen sluitingstijd en mijn kerstoutfit is nog niet compleet.
Mezelf een weg banend door de smeltende sneeuw loop ik door de grote winkelstraat en zie de etalages die mij toeschreeuwen: SALE!!
De bonte vlaggetjeskorting van C&A sla ik dit jaar over en beland aan de overkant bij WE.
Geen opzichtige affiches sieren de etalageruit, hier is gekozen voor een subtiele aankondiging van de uitverkoop. Bescheidenheid siert in dit geval de winkel.


Ondanks het feit dat het redelijk druk is op dit late tijdstip, vind ik rust in de winkel. Je hebt van die winkels waar je je direct prettig voelt, dit is er zo een.
De kleding ligt keurig geordend op kleurrijke stapels, de rekken hangen vol met de sale artikelen en er is geen sprake van grissen en graaien door de aanwezige klanten. Het personeel wandelt geduldig door de zaak, legt hier en daar wat kleding recht en wacht tot iemand hulp nodig heeft.
Het is prettig dat de prijs op het kaartje ook echt de uitverkoopprijs is, je weet direct wat je gaat betalen. Mijn keus is snel gemaakt en met 3 kledingstukken vertrek ik richting kassa.
De dame bij de kassa is uiterst vriendelijk en op mijn vraag of de kleding eventueel geruild kan worden, benadrukt ze dat ik ook het geld terug kan krijgen. Zo simpel kan het zijn.
.
De dag na kerst. Door vele medelanders wordt er wederom flink geshopt oftewel geruild en teruggebracht.
Helaas keer ook ik terug met 1 van de kledingstukken dat toch te klein bleek. Ik ben niet de enige. Bij de kassa staat een lange rij klanten.
Kassabonnen worden opnieuw uitgedraaid, geld teruggeven en kledingstukken teruggenomen.
Het personeel voert deze handelingen uit met een vriendelijk gezicht, er is geen ‘getver dat ik op zondag moet werken’ op af te lezen. Zoals het hoort…ook op ‘3e’ kerstdag wordt de klant als koning bediend.
Dit stijlvolle, klantvriendelijke, betaalbare winkelketen bevalt mij wel. De naam ook. In de jaren tachtig was het nog HIJ en ZIJ. Tel dit samen op en je hebt WIJ.
Eind jaren negentig werd het WE.  Een hele slimme verandering. Ook vanwege het feit dat er inmiddels 230 filialen in diverse landen zijn, waaronder Duitsland, Frankrijk en Zwitserland.
Ik ben aangestoken met het WE-virus. En ben er blij mee.
Als dit het WE-gevoel is, dan wil ik er graag bijhoren.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>