Naar de Beurs?

 Nee, ik bedoel niet naar de Amsterdamse Beurs, maar gewoon naar een beurs met echte mensen en echte stands met echte producten en echte informatie aan potentiële klanten. Waar potentiële klanten speciaal naar toekomen en entree betalen. En dus gezien kunnen worden als hot prospect. Zij komen omdat alle belangrijke spelers uit de buurt of het onderwerp bijeen hebben. Zo'n beurs. Vaak een punt van discussie bij veel bedrijven, moeten we wel gaan of niet? "De concurrent staat er ook, dus wij moeten ook". "Maar het werkt niet, er komt nooit wat uit." Zijn vaak gehoorde kreten wanneer je in de marketing en communicatie advies de optie van een beurs mee neemt om je doelstellingen te gaan bereiken. Maar is het ook zo?

 Ik kan u wel vertellen hoe het vaak komt dat het niet werkt. Of dat er niet het maximale  resultaat uit gehaald wordt. En helaas werd ik gisteren weer bevestigd in die mening. Het lijkt wel of bedrijven denken dat elke medewerker zo maar een paar dagen op een beurs kan staan. En dan blijkt dat elke medewerker ook dezelfde cursus heeft gevolgd "hoe negeer ik koopsignalen en een potentiële klant". Wat bedoel ik daarmee? Wel je komt aanlopen bij een stand. De standhouder staat met een andere standhouder te praten, de juffrouw die extra is ingehuurd staat er naast. Je kijkt zelf even naar de brochures op de desk, en naar de digitale presentatie van het bedrijf. Je bent dus al even op de stand. Vervolgens zonder een goede avond loopt de juffrouw gewoon weg en blijft de standhouder lekker met zijn collega praten. Of je loopt een stand op en de standhouder loopt richting jouw, maar langs je heen naar zijn eigen folders, gaat die vervolgens lekker lezen en steekt onderwijl ook een sigaret op. En zo helaas nog 6 voorbeelden.

 

Hoe kan het wel, en wat levert dat dan op. Wel je kunt beginnen met de mensen gewoon aan te spreken met goede dag. En vaak loopt zo'n gesprek dan van zelf. Of als dat niet lukt doet een opmerkingen als: ziet er leuk uit hè? Ook al veel. En dat hebben 2 standhouders wel gedaan op deze betreffende beurs. En wat leverde dat op: 1. dat we bijna ter plekke een nieuw keramische soort BBQ hadden gekocht, waar we niet naar opzoek waren. En nu wel graag willen. En  hebben we besloten een tafel en banken voor buiten aan te schaffen bij een heel leuk bedrijf met een erg leuke eigenaresse die er gewoon gezellig bij kwam zitten en aangaf: "jammer dat we dat wijntje er niet bij hebben" Het zijn hier tips voor niks, en de opmerking een beurs kost altijd geld wil ik dan ook liever niet meer horen. Want echt met een duidelijk doel voor ogen, de juiste instelling en benadering van je potentiele klanten met daarbij een goede follow na de beurs..... kun je zeker veel bereiken.

 

Wilt u meer tips en aanknopingspunten om uw beurs succesvoller te laten verlopen. Neem dan contact op met de auteur  http://www.marketthings.nl/

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>