Nederlandse detailhandel kan iets leren van Turken!

 Zaterdag is voor mensen ‘winkeldag'. De wekelijkse boodschappen worden gedaan. Ik ga op zaterdag heel graag naar de Amsterdamse "Dappermarkt". Met name koop ik graag bij de Turkse winkels en marktstallen. Waarom, omdat Turken veel beter door hebben wat service is.

 
Uitermate vriendelijk
Het valt me op dat ondernemers uit het Middellandse Zee gebied (dus ook Marokkanen en Tunesiërs) keihard hun best doen om klanten het naar de zin te maken.  Laat ik een voorbeeld geven. Mijn Turkse groenteboer geeft regelmatig iets gratis weg. Een klein komkommertje of een flesje water. Bovendien zijn ze uitermate vriendelijk. Helpen met het inpakken van de boodschappentas. En hanteren ze vriendelijke prijzen. Laatst kwam ik geld tekort. Ik mocht de boodschappen meenemen. "Komt later wel mijnheer", zei de Turkse ondernemer.

 
Ondernemen zit Turken meer in
het bloed
In een artikel in de Amsterdamse krant Nieuw Amsterdams Peil komt duidelijk naar voren dat Turken koploper zijn in het ondernemen in de hoofdstad. Vijf procent van hen heeft een eigen bedrijf. Dat is in verhouding veel meer dan andere groepen allochtonen. Van de Marokkanen is nog geen twee procent ondernemer. Surinamers en Antillianen blijven nog verder achter.

 

Ga eens naar.....

Wil je de klantvriendelijke ondernemersdrive van de Turken zelf ervaren? Ga dan naar de Clerqstraat in Amsterdam. Daar struikel je over de Turkse groentewinkels, bakkers, pizzeria's, slagerijen en shoarmazaken. Ik nodig je uit om eens boodschappen bij onze medelanders te gaan doen. Goed voor de integratie, goed voor je humeur en goed voor de portemonnee.

 

En Nederlandse detaillisten kunnen nog veel leren van onze Turkse vrienden.

Meer weten over de auteur? Kijk op www.fullcircle.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>