Nokia's wereldoplossing

Na maanden wikken, wegen en telefoons vergelijken heb ik ‘m dan, mijn nieuwe Nokia. De E-75 met als makkelijke feature: twee keer tikken of de telefoon omdraaien en het geluid van de oproep verstomt. Belangrijke reden voor mijn aankoop, want handig. Net zo handig als het uitschuifbaar Querty toetsenbord.

 

Na uitgebreid lezen van de instructies heb ik alles kunnen instellen op mijn nieuwe, glimmende multimediatelefoon. Althans, bijna alles. Drie mensen, inclusief de verkoper in de winkel, zochten naar de handige twee keer tikken/telefoon omdraaien opties. De verkoper eerst wat meewarig: ‘ach, vrouwtje koopt telefoontje en weet niet hoe ze ermee om moet gaan’. Na zijn drie kwartier durende zoektocht antwoordde hij met een andere houding: ‘gek, ik kan het ook niet vinden, mevrouw heeft gelijk. Het staat er niet in’.

Ook de functie ‘voorspellen’ voor het intypen van berichten blijkt onvindbaar. Althans, in de sms-modus. Het zou wel handig zijn omdat ik net zo makkelijk een antwoord terug sms vanaf het cijfertoetsenbord vanaf de telefoon. Maar nee, dat kan dus niet. Nokia’s wegen zijn ondoorgrondelijk. Je kunt het voorspellen instellen voor e-mailberichten. Maar daar heb je niks aan, want daar gebruik je dus het Quertytoetsenbord voor. En het is heel hinderlijk als je via een quertytoetsenbord iets intypt als een webadres en dat het abc van Nokia dat voor jou gaat bepalen. En de smsjes via het cijfertoetsenbord blijven zonder voorspelling. Gr…..

 

Wat zoeken op internet leverde me een Engelse site op waaruit bleek dat de optie ‘tikken/omdraaien’ door Nokia is uitgeschakeld. De reden: de trilfunctie had invloed op deze modus waardoor oproepen niet meer hoorbaar waren. Ik zou dan zeggen: zorg voor een mogelijkheid om de trilfunctie uit te schakelen. Nee, Nokia schakelt twee zeer handige opties gewoonweg uit. Wat een wereldoplossing!
Het zou wel erg prettig zijn als deze superoplossing ook ergens vermeld staat voordat je zo’n toestel koopt. Het is bijna misleiding en ik zou er niet mee wegkomen: diensten aanbieden en dan de klant er via internet achter laten komen dat ik die diensten niet meer lever omdat ik een foutje heb ontdekt in mijn eigen werk.

Het sms-probleem heb ik nog niet teruggevonden Ik stelde mijn vragen aan de Belgische helpdesk. Helaas was de technische dienst niet aanwezig dus wacht ik nu op een belletje terug. Dan kan ik ook gelijk vragen hoe ik het irritante constant oplichtende toetsje op het display uitkrijg. Want ook dat staat niet in de gebruiksaanwijzing!

 

Voor de zekerheid heb ik mijn vragen ook maar even gemailed. Kreeg een automatisch antwoord, in bar slecht Nederlands, dat ik binnen 48 uur hierover bericht zou krijgen.

Nokia is connecting people, nu wacht ik op een goede, verstaanbare connectie met Nokia.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Johan Kenzeler
Lid sinds 2009
Beste Madeleine,

zoals ieder groot bedrijf faalt ook Nokia in het snel behandelen van vragen via hun klantendienst. Het is echt merkbaar dat hoe groter het bedrijf, hoe lager de kwaliteit van de klantendienst.

Het constant oplichtend lampje heet de Breathing light en is een handige functie om te zien of u een gemiste oproep of sms hebt. Om het lampje uit te zetten volg onderstaande stappen:

Home -> Control Panel -> Settings -> General -> Personalization -> Notification lights -> Standby br. light

Hier kunt u het lampje uit of aan zetten.

De problemen met de  functie "tikken/omdraaien" lijkt mij een software probleem. Heeft u al geprobeerd een software update te doen?

Maak uiteraard eerst een back-up! Anders bent u alle gegevens kwijt. Probeer dan volgende:

Typ code *#7370# in en herfomatteer uw telefoon. Op deze manier zet u alles terug zoals het in de fabriek is ontwikkeld.

Hopelijk hebben deze tips u verder kunnen helpen en indien niet hoop ik dat Nokia snel contact met u opneemt.

Veel succes en "misschien" nog veel plezier met uw nieuw toestel.
Madeleine vandeWouw
Auteur
Beste Johan,
Heb ondertussen bericht gehad van Nokia. De functie is niet meer beschikbaar. Op mijn opmerking: 'dat had dan wel eens ergens vermeld mogen w0rden' kwam de reactie: 'daarover gaan we niet in discussie'. Tja.
Ik zou er niet mee wegkomen: een dienst aanbieden en die half afleveren en dan zeggen: het blijkt in de praktijk niet te werken dus ik heb het maar verwijderd.