Reispret met de RET

Donderdag is het dan zover. Hét prestige paradepaardje van de RET wordt eindelijk ingevoerd. De ov-chipkaart. Of eigenlijk, de ov-frustratiekaart. Want worden we hier blij van? Ik denk het niet.

 

Een jaar geleden vroeg ik de persoonlijke ov-chipkaart aan voor mijn dochter. Zij reist met trein en metro naar school en de berichten waren dat de strippenkaart snel afgeschaft zou worden. Op het moment dat we hem in huis kregen werd duidelijk dat het met die invoering nog niet zo’n vaart zou lopen. Aanloopproblemen, of eigenlijk poortjesproblemen, zeg maar. De strippenkaart bleef, de ov-kaart verdween ongebruikt in een la.

 

Maar nu moest hij er dus weer uit. Dochter wilde hem opladen maar dat was helaas niet mogelijk. Het bleek dat kaarten uit die serie eerst geactiveerd moeten worden. Dat kan alleen maar op een verkoop/oplaad/activeerpunt. Nu zou ze dat zelf wel kunnen ware het niet dat ze daar met de metro naar toe moet  maar ze niet meer met de metro kan reizen omdat haar kaart niet werkt. Oplossing van de RET: koop een anonieme kaar. Ok. Doen we. Misschien komt ze ooit nog een keer in de buurt van een kaartactiveerpunt en heeft ze dan ook net haar persoonlijke ov-kaart bij zich.

 

Buiten de omslachtigheid van de kaarten is het ook nog eens duurder. Want is ze met de strippenkaart 2 strippen kwijt voor de drie haltes van het treinstation naar school, met de ov-chipkaart wordt het omgerekend 3,5 strip. Enkele reis. Tel uit je winst.

Tel die ook maar uit wanneer je eens een keer incidenteel met de metro wilt. Zoek een verkooppunt, koop een extra dure wegwerpkaart en vergeet niet uit te checken. Overstappen op regionaal vervoer is twee keer instaptarief.

 

Klantonvriendelijk

Ook leuk: iedere reiziger heeft een eigen kaart nodig. Honden en fietsen ook. Handig als je als moeder met twee kinderen met de metro wilt. Drie kaarten kopen. Een kind door het poortje duwen en hopen dat het niet wegloopt. Dan duw je nummer 2 erdoor en vervolgens mag je zelf. Hoe dat moet met een buggy  en reizen met de fiets en een hond kan ik me niet voorstellen. En, o grote pret, na de reis moet je de hele boel weer uitchecken!

 

Waarom kunnen ze in Londen, New York en Parijs wel een systeem bedenken dat niet vraagt om in- en uitchecken en eigen kaarten voor iedere reiziger. Had RET niet even wat onderzoek kunnen doen naar gebruiksgemak. Je zou bijna denken dat ze een hekel hebben aan hun klanten, want ook de manier waarop de kaart door de strot van de reizigers wordt geduwd is niet echt het schoolvoorbeeld van goede verkoopstrategie.

Nee RET, hier win je geen zieltjes mee!

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Christian ter Maat
Not-invented-here syndrome.

Nederland heeft een ‘dat kunnen we zelf beter’ mentaliteit. In de basis een goede gedachte maar in de praktijk niet altijd. Mogelijk is het een erfenis uit de Gouden Eeuw, waar Balkenende zo nu en dan trots mee schermt. Met hulp van andere landen kan het beter en efficiënter, zoals toen met ‘hulp van de koloniën’.

OV-chipkaart debacle en debat; hoe kan het zijn dat in Londen en Singapore er een goed reisbetaalsysteem bestaat sinds de jaren negentig, de Oyster en dat Nederland het weer laat ontwikkelen voor een substantieel bedrag? En nu het er bijna is, is het al gehackt. Nu wil de staatssecretaris eerst een onderzoek (commissie, praatgroep, denktank, debat…) instellen om te onderzoeken of de kaart kan worden gehackt. Gelukkig heeft de Tweede Kamer haar tot actie gedirigeerd.

Rekeningrijden; kijk eens in Singapore of houdt het eenvoudig en gebruik de snelheid trajectcontroles met wat software aanpassingen (van foto/snelheid, naar kenteken/kilometers) en dan heeft u twee vliegen in klap.

HSL trein; ook zo’n zelf gecreëerd monster. Natuurlijk het kost wat tijd om sleuven te graven en bruggen ter bouwen. Veel tijd zit ook in de Nederlandse onteigeningsregels. De complexe techniek moest (zelf) ontwikkeld worden. Vooral niet ‘leentje buur’ spelen met de Japanners, die de snelle Bullet trein hebben. Weet u wanneer de Bullet voor het eerst reed? Toen wij nog de DAF Daffodil met Variomatic aan het bouwen waren in Limburg. In 1964 reed de eerste Bullit met snelheden van 210km/h en in 1997 met 300kmh. Dat is 44 jaar geleden, maar wij moeten de techniek nog zelf ontwikkelen?

‘I rest my case’.

Christian ter Maat, directeur <a href="http://www.carevolution.nl" rel="nofollow">Carevolution</a> Organisatie-en Managementadvies.
Niels
In Londen moet je in elk geval wel uitchecken in de ondergrondse, in de bus niet. In Shanghai niet.
Reden is simpel: als je een vast tarief voor alle afstanden hebt, dan hoef je niet uit te checken. Als je een variabel tarief hebt, dan moet je wel uitchecken, zodat de prijs voor de gereisde afstand kan worden bepaald. In Londen is (op de meeste plaatsen) uitchecken niet te vergeten: het poortje van de uitgang opent pas als je uitcheckt.
Het systeem werkt in Londen en Shanghai (waar ik het heb gebruikt) prima. Dus wat is het probleem...
Madeleine vandeWouw
Auteur
Het probleem, beste Niels, is dat het systeem hier helaas niet zo is dat je er niet uitkomt als je niet uitcheckt. Waardoor je het dus gemakkelijk kunt vergeten. De RET anticipeert daar op hoor: je kunt het teveel betaalde schriftelijk terugvragen. Hoezo omslachtig?
Maarten
Het is totaal niet Not Invented Here, het systeem van East-West (de leverancier) moest gebaseerd zijn op een bestaand systeem, in dit geval dat van MTRC/Octopus in HongKong. Maar dat metro-systeem levert juist een groot deel van de problemen op omdat we hier een ook treinen hebben. En inderdaad, uitchecken moet overal als er een variabel tarief is. Het stationssysteem van RET is vrijwel overal afgesloten, bij NS gaat dat niet lukken dus de kans op vergeten is dan wel groot.

Groot probleem zijn ook de kosten, heb je al uitgerekend wat die moeder met haar kids en hond kwijt is aan OV-chipkaarten en startsaldo? Minimaal 50 euro denk ik zo, met de trein zou dat meer dan 100 worden. Niet te doen natuurlijk! Daar moet een andere regeling voor komen. Overigens, is dat helemaal geen technisch probleem maar de angst van de OV-bazen voor wanbetalers (in de telco-branche goed voor meer dan 10% van de omzet.....)

Maarten
Janneke
Rekensommetje: een anonieme kaart kost 7,50. Daar komt bij 5 euro startreistegeoed. Kosten 12,50. Gezin met 3 kinderen dat af en toe is met de metro gaat: 5 x 12,50 (want iedereen moet eigen kaart).
Gythe Lammers
@ Madeleine
Ga eerst eens even reizen voordat je zoveel commentaar levert: reizen met kinderwagens (en honden) kan door het brede poortje, speciaal hiervoor ontworpen.

Kinderen blijven zoals bij de strippenkaart gewoon gratis of tegen gereduceerd tarief. Honden zijn ook gratis.

Wij Nederlanders zijn altijd zo huiverig voor nieuwe iniatieven, Google maar eens op introductie strippenkaart en de krantenartikelen in die tijd. Als je dan zoek/vervang OV chipkaart doet, heb je exact dezelfde commentaren.

De OV chipkaart is misschien niet het ultieme, maar komt al een heel eind in de eerlijker prijsberekening op basis van afstand in plaats van zonegrenzen. Onder het motto: de gebruiker betaalt! Naar mijn mening zeer klantvriendelijk en transparant. 
Gythe Lammers
@ Maarten
De OV bedrijven hebben geen angst voor wanbetalers. Dit is alleen een enorme kostenpost die nu uitgesmeerd wordt over de wél betalende reiziger. Is dat dan terecht?
robert kroon
laat onze Rotterdammers de fouten maar uit het OV systeem halen, dat scheelt ons veel tijd en  geld. !!! Rotterdam alvast bedankt....en ook de RE(E)T!!!
Madeleine vandeWouw
Auteur
Honden: alleen gratis wanneer ze op schoot of in een tas kunnen.
Brede poortjes voor kinderwagens? Ok. Maar een gezin met 3 kinderen, zonder kinderwagen, moet nog steeds onhandig kind voor kind door het poortje duwen en nog steeds eerst 5 x 12,50 uitgeven voordat je een meter kunt reizen.
Ik baseer mijn verhaal over die kinderen op een paar gebruikerservaringen van mensen die vrijwillig de ov-kaart hebben aangeschaft. En direct weer de strippenkaart gingen gebruiken tot D-day.
Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Kom maar op met die kaart! Maar dan wel veilig.... en liefst gewoon gekoppeld aan je eigen bankchip. Dat vooruit betalen is natuurlijk dwaas. Bij GVB Amsterdam werkt de kaart perfect, alleen is reizen wel een stuk duurder geworden (10-20%). Bijkomend voordeel is dat we van de skimmers af zijn bij de NS-betaalautomaten.
Mignon
@ Janneke
Bij de RET kun je voor kinderen een dagkaartje voor €3,50 per kind kopen als het kind tussen de 4 en de 11 jaar, voor een volwassene is een dagkaart €7,- per stuk. Dat is dus voor een gezin met 3 kinderen €24,50 voor een hele dag reizen met de metro, tram en bus.