UITVERKOOP BIJ ZARA EN H&M: EEN GROTE VELDSLAG

Mijn kinderen zijn dol op H&M. Ze bestellen zo nu en dan kleding via de website van H&M en gaan regelmatig naar Amsterdam om te shoppen bij de populaire Scandinavische modeketen. Ook het Spaanse Zara valt goed in de smaak bij jongeren. Beide modereuzen in de confectie bieden vlotte  en betaalbare kleding. Daarnaast wisselen ze vaak hun eigen collectie (ongeveer 12-16 per jaar – en dan te weten dat er vroeger vier modeseizoenen waren: lente, zomer, herfst en winter).
Als veertig plusser en als marketeer ben ik altijd reuze nieuwsgierig wat mensen (consumenten) beweegt. Dus waagde ik afgelopen zaterdag de sprong. Ik ging kijken bij ZARA en bij H&M in Arnhem. Eerst bij Zara naar binnengestapt. Wat zag ik? Een grote kleding ravage. Het leek wel of er een veldslag had plaatsgevonden. Kledinghangers lagen op de grond, kledij lag in de gangpaden, kleding lag op tafels als grote bergen lompen. Daar tussendoor liepen medewerkers van Zara een beetje de puinhoop op te ruimen. Het waren net zombies die hun werk deden in de kledinghel. Bij H&M was de chaos nog groter. Daar namen verkoopmedewerkers van H&M niet meer de moeite om het op te ruimen.

Vreemd dat deze taferelen alleen zijn terug te vinden bij  ZARA en H&M. Ik heb nergens anders in de stad kledingzaken aangetroffen die er zo rampzalig uitzagen.
Consument in de fout
Ook dit jaar heb ik vaak bedrijven bekritiseerd die niet klantvriendelijk waren/zijn. Alleen bij ZARA en H&M moet ik toch de beschuldigende vinger uitsteken naar de klanten die er een zwijnenboel van maken. Op een of andere manier gedragen klanten van ZARA en H&M zich buitensporig. |Alle winkel normen en waarden vervagen bij de modeketens. Vreemd. Wellicht interessant voor een student in massa psychologie of sociologie  dit klantengedrag eens nader te analyseren. Ben benieuwd.
Ergo, gedraag je als klant als gast, ook bij ZARA en H&M.

PS: Ik heb ook aan kennissen, familieleden en vrienden gevraagd naar hun ervaring bij H&M en Zara. En allen kwamen tot dezelfde conclusie.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Richard den Dulk
Deels kan ik mij in jou verhaal zeker vinden. Klanten gedragen zich niet altijd netjes en dan zeg ik het nog vriendelijk. Zelf ben ik 12 jaar werkzaam geweest in de detailhandel. Door de jaren heen zag ik het volgende gebeuren.

De consument werd steeds veeleisender maar was (en is) niet bereid om er meer voor te betalen. Aan de andere kant stond de verkoper, die steeds minder kundig was (en is) om goed te gaan met die veranderende klant.

Het is voor mij dé reden geweest om winkelmedewerkers te gaan trainen en ze leren om te gaan met die wispelturige consument. Maar er dient ook wat gezegd te worden over de winkelier.

Er zijn gelukkig ondernemers die begrijpen dat je de klant, zonder dat zij het merken, kunt opvoeden. Let maar eens goed op hoe de bekende "buffer", de tafel met bijvoorbeeld kleding,  er uitziet.
Een goede winkelier zorgt ervoor dat die altijd keurig bijgehouden wordt. Dus gevouwen, rechtgezet: u kent het wel.

Dit vereist disipline van de winkelmedewerker, maar goed getraind zien ze uiteindelijk toch het resultaat. De klant wordt geremd in het minder gewenste foute shopgedrag.
In trainingen komt het regelmatig naar voren en ik hamer er op dat de eerste indruk telt.
Het is net als een hand schudden bij de eerste ontmoeting. Niemand wil toch een natte, kleffe en slappe hand? 
Sebastiaan A.B. Neele
Lid sinds 2019
Dat is toch het mooiste wat er is als retailer? Chaos is goed voor je omzet!

Op het moment dat je winkel vol staat met mensen die alles overhoop trekken, weet je zeker dat kanten die langslopen naar binnen getrokken worden. Het is alsof ze bang zijn om iets te missen, iets dat al die andere mensen die al binnen zijn WEL weten....
Rob Mientjes
Lid sinds 2008
Het is inderdaad altijd een puinhoop in die winkels.

Moest overigens wel lachen bij het lezen van de column. Terwijl de Dongelreclame van KPN tijdens het lezen, tussen de regels doorflitste, hakte UPC zichzelf doormidden, met 50% korting aan de rechterzijde van de pagina, in woest rood.  

Off topic: Over puinhoop gesproken. Die schreeuwerige reclames op al die weblogs zouden ze ook wel eens mogen fatsoeneren.

Mien