Waarom bezorgen wij onze klanten stress?

meer keuzen = meer problemen

 

 

Per dag ontvang je 3.000-5.000 informatie impulsen. Dit komt bij jou binnen via televisie, radio, billboards, online en zelfs op het toilet word je nog bestookt. Het is onmogelijk om als normaal mens al deze boodschappen te filteren. En wat doe je dan? Gewoon, je sluit je af voor al dit communicatiegeweld. Ondanks dat communiceren wij met z'n allen nog meer. Wij adverteren en mailen meer dan ooit tevoren. En de efficiënte contacten nemen af...waarom doen we dit onze klanten aan?

Less is more

  

Laats wilde ik een nieuw mobieltje kopen. Even oriënteren wat er zoals te koop is en welke abonnementsvormen er te krijgen zijn. Na een korte oriëntatie zonk de moed me in de schoenen. Wat een keuze mogelijkheden. Met gratis dit, met gratis dat, met gratis sms'jes, een half jaar gratis bellen en nee ook bellen onderling is gratis. En ga zo maar door. Een ondoordringbaar oerwoud aan keuzen. Marketeers gaan ervan uit dat een klant of prospect om meer keuzen vraagt. Een foute aanname. Het verlangen naar keuze van de communicatiedoelgroep wordt zwaar overschat door marketing managers. De Amerikaanse psychologen Sheena Iyengar en Mark Lepper hebben onderzoek hiernaar gedaan. Zij plaatsten op een zekere dag in een supermarkt een uitstalling met 24 verschillende smaken jam. Daarbij kregen geïnteresseerden een coupon voor een dollar korting op een pot. De dag erna gebeurde hetzelfde, maar nu met slechts zes soorten jam. Wat bleek? Het uitgebreide assortiment jam trok aanzienlijk minder kopers dan het meer beperkte assortiment. Het scheelde zelfs een factor10! (bron: Adforesult 9/2006).  Welke les kunnen wij hieruit trekken.......? Kijk eens kritisch naar de keuzes die je je klant aanbiedt. Vermoei jouw klant niet zoveel mogelijk opties. Daar krijgen de klant en jij stress van en de kans bestaat dat hij zelfs afhaakt. Less is dus echt more.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Annemarie van Heezick
Vereenvoudigen in het leven dat maakt pas echt gelukkig.Focus op kwaliteit dan wordt de keus al eenvoudig. ( vrouwen, mannen, huizen, vakantie, werk, enz.....) HI HI HI
vr.gr. AN
Frans Verberne
Verwachten dat het aanbod beperkt wordt, is ijdele hoop. Door angst voor omzetverlies wordt een bestaand product of dienst zelden van de markt gehaald. En marketeers worden afgerekend op het succesvol introduceren van een nieuw product of dienst. Dus dat doen ze. Ze maken ook gebruik van de zo onstane confusiopolie: het aanbod van marktpartijen is niet meer vergelijkbaar. Dus het merkgevoel krijgt weer ruimte.

Kijk maar naar de wasmiddelen. We hebben poeder, geconcentreerd poeder, supergeconcentreerd poeder, bolletjes, vloeibaar, verpakt in allerlei formaten dozen, zakken en flessen. En de consument? Who cares. Die verknoeit zijn geld door met een onduidelijke maatschep teveel geconcentreerd poeder in een onhandig wasbolletje te stooien. Het wast echt niet beter, maar het is wel iets nieuws...
Robert Kroon
Beste Frans,

Dus het is de schuld van de kort cyclisch denkende marketeers? De hoop kunnen wij als consument omzetten in daden: door gewoon alle 'nieuwe shit' te boycotten. En wat vind je zelf van het overvloed van keuzen.

Groet,

Robert
Frans Verberne
Beste Robert,

De marketeers doen hun best. Een nieuw product bereikt vaak een doelgroep, en dan is er vraag, omzet en tevreden klanten. Daarom komt er geen boycot. Mijn probleem is dat te vaak alle producten aan alle klanten aangeboden worden. En dan wordt je hardhandig geconfronteerd met - voor jou - onzin producten. Reclame voor waterontharder terwijl ik zacht water heb.
Mijn punt is - met jou - dat veel klanten in stress raken door een overdaad aan keuzes. Maar dit zijn keuzes die meestal niet voor hen bedoeld zijn. De stress ontstaat doordat producenten nog niet in staat zijn hun doelgroep effectief te bereiken.

Groet,
Frans
Annemarie van Heezick
Segmenteren!!!

De klant het juiste produkt aanbieden wat op dat moment belangrijk is.
Luisteren naar de klant en afstemmen op de wensen en behoefte!!!
Het lijkt heel simpel!
vr.gr.AN
Jos Immers
Een onderzoek toont aan, wordt gecommuniceerd en een discussie is gestart. Het gaat dan vooral wat wel en niet goed is. Keuze in overvloed en stress geven negatieve gevolgen.
Wie raakt nu de bomen in het bos kwijt? Een ieder die achter de toonbank staat zegt goed te weten wat de klant nodig heeft. Is ook nodig, hij heeft zijn markt onderzocht en probeert het assortiment af stemmen op de behoefte van dat moment. Er is er echter maar eentje die weet wat hij of zij nodig heeft en dat is de klant zelf. U als leverancier hoeft niet voor de klant te kiezen. U mag er zijn voor de klant. Geen klant betekent geen bestaanrecht als bedrijf. Zolang de klant het gevoel heeft dat er iets achtergehouden wordt zal argwaan blijven bestaan. Zolang er verkopers staan om iets te verdienen en niet om de klant te begeleiden, dan zal de klant argwaan houden. De argwaan wordt bevestigd zodra het product niet bevalt of dat het product niet werkt. De klant heeft altijd de keuze. Ik ben het eens met An. Luisteren en afstemmen. Ieder is uniek, geen wonder dat het assortiment ook meer gaat bestaan uit unieke producten. Wie heeft er nu eigenlijk problemen met het aanbod? Is het assortiment zo groot dat er teveel tijd dient gestoken te worden in het adviseren van de klant? Meer aandacht voor de klant betekent meer tijd, menskracht, minder winst of een duurder product. Is het assortiment zo ruim dat er meer winkelruimte nodig is? Meer vierkante meters betekent minder winst. Inzichtelijkheid haalt argwaan weg. Zet op het prijskaartje ook de productiekosten en de winstmarge. Zo maak je de keuze voor een klant een stuk makkelijker. Dien je als leverancier wel een keuze te maken. Gewoon een goed product op de markt brengen. Het zal dat een enorme tijdbesparing opleveren in communicatie en wat zal de beleving van klant en verkoper weer groeien. We zien betere reclames waarin wordt gecommuniceerd hoe het product wordt vervaardigd en wat de kosten daarvan zijn. Hoe het op de markt gezet wordt en welke bedrijven daarvoor aangetrokken zijn omdat deze serieuze verkopers in dienst hebben. Met trots kan gezegd worden door een bedrijf, dit heb ik verdiend. Dat mag dan ook! De klant zal je het gunnen.