Zijn ondernemers voorbereid op de hausse aan internetklachten?

Welkom op de leukste weblog van Nederland! Als je de artikelen van mijn collega's goed leest, kom je tot de conclusie dat er heel wat misgaat in het bedrijfsleven. Dat er slordig wordt omgesprongen met klanten. En wat doen mensen die ontevreden zijn? Die gaan klagen! Klagen in hun directe omgeving, tijdens verjaardagsfeestjes en sinds kort dus ook op weblogs. Internet ontpopt zich steeds meer als verzamelplaats voor klagende consumenten. Bedrijven kunnen niet om die jammerklachten heen en mengen zich in de discussie, maar of dat altijd even effectief is...is de vraag? Hoe denk jij  daarover

 
Bedrijven: neem  weblogs serieus
Meer en meer bedrijven zien in dat klagende klanten op het internet schadelijk kunnen zijn voor hun reputatie. Een leuk voorbeeld komt uit Amerika. September 2004. De Amerikaanse slotenmaker Kryponite liep in tien dagen een enorme reputatieschade op. Op een dag klaagde een consument op een website dat een slot was te openen met een ballpoint. Een filmpje daarover was te zien op ‘You Tube' en trok binnen twee dagen al 180.000 unieke bezoekers. Twee dagen later verklaarde het bedrijf dat het nieuws onzin was. De kijkcijfers liepen op naar 1,8 miljoen. Tien dagen daarna ging Krypton door de knieën. De sloten werden ingeruild voor nieuwe. Kostenpost: $ 10 miljoen. Viola. De klachtenstroom op internet neemt enorm toe. In een krantenartikel van Het Parool van afgelopen zaterdag stond dat als je op Google, voor de grap, KUT NS intikt je 2.500 hits krijgt. Je zal maar bij de NS werken. Klagers mekkeren graag over energiebedrijven, telefoonmaatschappijen, keuken, vakanties en verzekeringsmaatschappijen. Denk bijvoorbeeld aan DEXIA. Deze bank/ verzekeraar heeft nog steeds een slechte reputatie en die wordt op internet aan alle kanten bevestigd. Kortom het wordt tijd dat bedrijven weblogs serieus gaan nemen en de schade proberen te beperken. Wellicht loont het de moeite om een webcare team in het leven te roepen. Al is het alleen maar om te weten te komen hoe er over je wordt gedacht.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Christian ter Maat
Goed advies Robert. De top 100 ondernemingen hebben dit veelal voor elkaar of experimenteren hier mee. Blogtracking (knipselkrant) is belangrijk maar ook het beleid van hoe reageren we en wie is er verantwoordelijk. Het is bekend dat er ondernemingen of medewerkers zich mengen in weblogs onder “fake??? namen, vanaf privé computers om zo de “goede??? kant te belichten, ook nu nog in Nederland (nee, ik noem geen namen). Vroeger of later komt dit uit en dan zijn de rapen gaar.

GOUDEN REGEL op regelloos internet; in de discussie mengen op blogs prima, maar met open vizier.