Chique en trendy defeceren & urineren in retail omgevingen.

Excusez-les mots. In het retail landschap zijn de laatste jaren weinig echte innovaties te zien. Er wordt stuivertje gewisseld tussen de Zara’s en We’s. De McDonald’s probeert het met groen logo en verbeterde interieurs. Apple stores blijven hot. Maar wat ontbreekt er nu, voor de veelzijdige en veeleisende consument in de meeste winkelstraten, shopping malls, trein- en bus stations? Een gat in de markt bestaat dat nog?

Even terug naar de grandeur van Parijs. Het kasteel van Versailles was bekend om zijn weelderige hoffeesten en strenge protocol en bezat 226 woningen en dubbel zoveel appartementen voor één persoon. Men schat dat er op het einde van de regeerperiode van Lodewijk XIV dagelijks ongeveer 3.000 tot 10.000 hovelingen in Versailles verbleven. De ene uit nieuwsgierigheid, de andere uit relationele motieven, maar de meesten om hun brood te verdienen. Het kasteel was een soort woonboulevard of shopping mall.

De veel gelezen anekdote dat Versailles geen toilet zou bezitten, berust niet helemaal op de waarheid. De koning en de leden van zijn familie bezaten “gemakstoelen of kakstoelen” en voor de koning was een privaat aangelegd in zijn kleine vertrekken. Parfums en andere trucjes zoals handschoenen waren dus onontbeerlijk.

Een Nederlandse ondernemer, Eric Treurniet, heeft het gat in de markt gevonden. Hij exploiteert toiletwinkels. In februari 2011 ging de eerste 2theloo winkel in Amsterdam in de Kalverstraat open, maar al in april aanstaande opent 2theloo in de Antwerpse Stadsfeestzaal de deuren.

Wat men in een toiletwinkel moet gaan zoeken? Een comfortabel en schoon toilet. De bedoeling van 2theloo is dat men in een aangename omgeving kan defeceren en urineren. Het idee kwam er na de vaststelling dat het consumenten in de meeste winkels allesbehalve in dank wordt afgenomen als ze om een WC vragen. Onder andere in drukke winkelstraten, stations, metro’s e.d. valt het niet mee om een toilet te vinden.

De oudste toiletten stammen waarschijnlijk af van de Minoïers ongeveer 3.500 tot 1.375 v.Chr. In hun paleizen zijn resten van rioleringen en toiletten teruggevonden. Helaas is hun cultuur met de eeuwen verloren gegaan en daarmee de kennis over hun toiletten en rioleringen. Het duurde tot de Romeinse tijd voordat er weer een soort gelijk systeem grootschalig werd gebruikt.

In de 2theloo-winkels kan men daarom tegen betaling, van 1 euro, naar het toilet gaan. Ook worden in de winkels ‘randartikelen’ verkocht, zoals dames hygiëne, luiers en producten voor persoonlijke verzorging. Ook cadeautjes voor de badkamer worden er aangeboden.

De ontwikkelaars van het concept hebben echter alles gedaan om van plassen een trendy een aangename belevenis te maken. Het winkelconcept is een hippe vormgeving en bezoekers kunnen er zich neervlijen op designtoiletten, gesponsord door Villeroy & Boch.

Het concept kan overal worden ingezet waar high traffic mensen stromen zijn. Als het winstgevend kan worden in de Kalverstraat met een huur van ongeveer 2.250 euro per m2, bij 2theloo dan en minste 200.000 euro per jaar aan huur of 200.000 toilet bezoekers om slechts de huur terug te verdienen, dan heeft het concept groeikansen. Dit komt gemiddeld op 555 bezoekers per dag of 70 per uur.

In vestigingen waar nog extra m2 beschikbaar zijn op bovenliggende etages of in de kelder kunnen dan in de toekomst aanvullende diensten worden geboden, zoals lockerservice voor toeristen en andere bezoekers, pakket afhaal/verstuur- of stomerij diensten.

2theloo nu al het innovatie retail idee van 2011.

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies. Strategie, fusies & overnames en veranderadviseur. Recente adviesopdrachten in de vrijetijds-, zorg-, retail-, vergrijzings- en entertainment sectoren.


© Copyright 2011 Carevolution

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *