De Rekening Courant

Vandaag mailt een van mijn klanten dat ze het elke keer weer een feest vindt om een rekening van mij te ontvangen. Ben ik zo goedkoop? Nee, ik ben zeker niet de goedkoopste. Stuur ik de rekening zo lekker prompt? Nee, ik haat administratief werk en stel de facturen soms wel zes weken uit.
Toch zijn mijn rekeningen uiterst welkom omdat ik er altijd een paar regels tekst bij schrijf, speciaal voor de opdrachtgever. Dat gaat dan over hoe fijn ik het vindt om teksten voor hem of haar te mogen schrijven vanuit een boerderij in de Zuid-Bourgogne, over specifieke eigenaardigheden van de onderhavige klussen, of desnoods over de bonzende kater die me er vandaag toe noopt weer eens wat rekeningen te schrijven in plaats van creatieve reclamecopy. Klanten stellen zo’n persoonlijk verhaaltje enorm op prijs. En het kost niks.

Wat mij verbaast, is dat niet meer leveranciers hun rekening gebruiken voor een opbeurend woord, een kwinkslag of een persoonlijke noot. Het is een belangrijk en frequent terugkerend contactmoment, waarbij je de klant vraagt de portemonnee te trekken. Dan is het toch fantastisch als je er voor kunt zorgen dat hij dat met een glimlach kan doen?

Geschreven door Gregor Krek

www.krek.nl 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Fons Bitter
Lid sinds 2008
Reactie op het artikel: “de rekening courant”

Echte reclame begint pas als de factuur verzonden wordt!
Precies; de factuur wordt zeer slecht gebruikt als creatief en positief communicatieinstrument én kansrijke reclame uiting. We besteden jaarlijks vele miljoenen aan reclame-uitingen en promotie om het product of de dienst, “aan de man te brengen” voorafgaand aan de mogelijke aankoop. Als alles goed gaat en na noeste arbeid en inspanningen kan dan uiteindelijk de factuur verzonden worden als finale afsluiting van de transactie…. Máár dan begint pas; dé echte reclame!
Ik ben het volledig eens met de columnist dat de factuur veel te weinig wordt gebruikt voor een persoonlijke noot met de kracht van aandacht.
Mijn stelling is; dat echte reclame pas begint als de factuur verzonden wordt.
Pas daarna kan begonnen worden met de after sales en relationele activiteiten.

Wat mij steeds weer verbaast is dat dit in het marketingdenken zo weinig wordt gehanteerd.
De factuur is geen afsluiting van een transactie maar het ultieme begin van een vervolg stap in de relatie met de klant. Het gaat om het gebaar, de welgemeende aandacht, het persoonlijke bedankje omdat ze uw klant willen zijn, én hopelijk uw klant willen blijven.
Dit onderscheidende gebaar van aandachtschenken durven maar weinig bedrijven echt toe te passen. Door dit structureel in te passen in de marketingstrategie en hét te doen, worden er stappen gemaakt van het “klantgerichtdenken”, naar het klantgerichthandelen wat vervolgens zal leiden tot hechte klanttevredenheid.
Naast alle obligate skyboxpromoties, relatiegeschenken, relatiefeesten, accountpromoties, nieuwsbrieven en klantencampagnes worden deze acties allen ruimschoots overtroffen door het fenomeen van persoonlijke en welgemeende aandacht schenken naar de klant.

Fons Bitter
Consul in klantgedrevenheid
Consulaat voor Gastvrijheidmanagement
Want wij helpen ondernemingen van klantgerichtheid… naar klanttevredenheid
www.consulate.nl