Zijn supermarkten geïnteresseerd in de gezondheid van hun klanten?

‘He, getver, groente’ hoorde ik onlangs een puber tegen zijn ouders zeggen in een restaurant. Hij wilde ‘gewoon’ pasta met een lekker sausje. En daar mocht best groente in zitten, maar niet zichtbaar. Pizza vond hij ook goed. Daar zaten artisjokken op, maar die verdwenen in de totale smaak. Het mannetje had behoorlijk wat overgewicht. Ik had met hem te doen. Het zoveelste slachtoffer van de  food industry in het rijke westen. Een industrie die de gezondheid van zijn klanten onbelangrijker vindt dan hun geld. Ik leg het uit.

Vinden we winkels die obesitas bevorderen klantvriendelijk? Nee? Willen we daar kopen? Als we er niet doorheen prikken wel. Want obesitas wordt volgens experts sterk bevorderd door de zogenaamde ultra processed foods (UPF). Als ergens uit blijkt dat bedrijven lak hebben aan hun klanten, dan is het wel bij de verkoop van deze producten. En tot die bedrijven behoren vrijwel alle supermarkten, dus ook de Albert Heijn, de Aldi, de Jumbo en de Lidl. 70% van hun assortiment is UPF.

Het gaat om producten die snel, gemakkelijk en goedkoop te produceren zijn. Daarvoor moet je wel suikers, zout en vetten toevoegen, vitaminen en vezels onbelangrijk vinden en de voeding in bewerkte vorm aanbieden. Waardoor het risico op hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes en kanker toeneemt.

Omdat de productieprocessen goedkoop zijn, daardoor de prijzen laag kunnen blijven en bedrijven vooral aan je pinpas denken, verkoopt al deze trash veel beter dan gezondere dingen. Bovendien zitten er allerlei smaak-, kleur- en geurstoffen in, die een verslavend effect hebben op ons brein, net als suiker. Ons biologische systeem wordt gemanipuleerd.

Dat supermarkten dit in zulke grote hoeveelheden aanbieden, bewijst dat ze helemaal niet bezig zijn met je gezondheid. Daarvoor moet je echt naar biologische winkels; bedrijven die hun olie, groente en fruit niet in plastic aanbieden. Die worden vervolgens als alternatief gezien, als ‘wappie-winkels’ en daarmee in een onaantrekkelijke hoek gezet.

‘He getver groente’ is de uitspraak door een jonge klant wiens smaak misvormd is door op winstmarges gerichte voedingsindustrie en de supermarkten. Bedrijven die steeds weer tonen dat ze niets hebben met de gezondheid van de klant. Het interesseert ze simpelweg niet.

De eigen reputatie interesseert ze wel. Vandaar mooie tekstjes over milieuvriendelijkheid en over dat de klant zo belangrijk is. Ik zou willen dat onze supermarkten meedenken over de volksgezondheid en zelfs meehelpen om de informatie over voeding te versterken. Laat ze een actieve rol nemen bij de recycling van plastic. En ja, de eerlijke prijzen, laten ze daar ook over nadenken. We willen als klanten niet gemanipuleerd worden. Juist in tijden van toenemende AI-invloed is het menselijk denken heel erg nodig.

Link: https://www.foodwatch.org/nl/70-supermarkt-bestaat-uit-omstreden-ultra-processed-foods

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>