City marketing; verhoog de parkeertarieven en innoveer het product.

Gelukkig scoren wij Nederlanders met Amsterdam, hier goed, de  nummer 2 na Londen.

Waarom verhogen we de parkeertarieven niet?

Een goed marketeer weet dan dat hij meer waarde moet toevoegen aan het product. Of het product onderscheidend maken, wat in feite ook een manier van waarde toevoegen is. Zo kan je auto gewassen worden terwijl hij geparkeerd staat. Of kan een elektrische auto worden opgeladen aan het stopcontact. Dan is gelijk het probleem van geluid- en luchtvervuilingoverlast aangepakt.

Anti-marketing was ooit een beproefd middel, dachten City Marketeers, om auto's uit de stad te weren. Bijvoorbeeld door de stoplichten de stad in, juist niet op elkaar af te stemmen, waardoor u van rood licht naar rood licht rijdt. Weinig parkeerplaatsen in de stad en met hoge tarieven. en veel opbrekingen en omleidingen, die ook nog eens slecht aangegeven staan. Weinig controle op en aanpak van auto-inbrekers. En nu de laatste anti-marketing innovatie: de 'Italiaanse methode' (daarbij slaan jongens op een scooter de ruit van een auto in om bijvoorbeeld een tas weg te grissen), welke breeduit in de media wordt gepromoot.

City marketeers terug naar de basis en naar de oude leermeesters. Bijvoorbeeld Peter Drucker; ‘the aim of marketing is to make selling superfluous.' It is marketing's task is to discover unmet needs and to prepare satisfying solutions. When marketing is very successful, people like the new product, word-of-mouth spreads fast, and little selling is necessary.

 Van: ‘I am Amsterdam' naar ‘The customer is Amsterdam'.

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies. Ook gevraagd als: management, marketing, motivatie & inspiratie spreker en aangesloten bij Speakers Academy. Voorbeeld titels van zijn presentaties: ‘Bureaucratie; bevrijd uw organisatie van hinderlijke regels.' en ‘Van klantgerichtheid naar service kwaliteit naar klanttevredenheid.' en ‘Kredietcrisis Krijgskunsten'.

© Copyright 2008 Carevolution

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

robert kroon
Als (oud) Amsterdammer heb ik zo mijn trucs om de verschrikkelijke parkeertarieven te ontlopen....zo heb ik een city bike. Parkeer mijn auto buiten de Amsterdamse parkeerzones. Of zet mijn auto bij het pontje in Amsterdam Noord of gewoon lekker op de motorfiets. Gratis parkeren op het trottoir....kortom weest creatief. 
Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Ik ben bewoner van die binnenstad en ik ben dol op Greenwheels.... maar, ik ben ook dol op de wielklemmen die ze dus nu net afschaffen. Die zou te veel agressie oproepen en niet gastvrij zijn.

Een leefbare stad is een stad zonder onnodig blik op straat. De hoge parkeertarieven, de afschrikwekkende werking van de wielklem en de strenge blik van de klemmende ambtenaar houden veel auto’s buiten de stad.

Daar hebben wij als bewoners (en autobezitters) allemaal baat bij.

Als je dan toch absoluut al met je auto de stad in wil, dan laat je het wel uit je hoofd om niet te betalen. De wielklem is een prima sanctie; direct en hard. Dat is een boete die je mogelijk ooit eens thuis krijgt niet.

Amsterdam is gastvrij. Als de wethouders de moeite zou nemen eens op een zondagmorgen over de grachten te lopen dan is de vraag of we juist die Italiaans en Franse toeristen, die bij mij in de buurt de meeste klemmen lijken te krijgen, wel gastvrij moeten willen ontvangen. Slapende in hun auto, pissend in de grachten en het weinige geld dat ze uitgeven besteden in Amsterdam soft drugsscène.

Of moeten we juist gastvrij voor de toeristen die naar Amsterdam gaan, omdat ze van de sfeer en de cultuur houden en met respect onze schitterende stad bezoeken en beleven? Verwen die toeristen en bezoekers met een echt gastvrije stad, die schoon en veilig is. De wethouder mag mij nog eens uitleggen hoe gastvrijheid en meer auto’s in de stad daarin passen.